FAZRINALDO, . (2023) Pemanfaatan Sumber Belajar Digital Dalam Pembelajaran Sejarah di SMA Negeri 5 Depok. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
cover.pdf Download (1MB) |
|
Text
Bab 1 thesis.pdf Download (169kB) |
|
Text
Bab 2 thesis.pdf Restricted to Registered users only Download (135kB) | Request a copy |
|
Text
Bab 3 thesis.pdf Restricted to Registered users only Download (104kB) | Request a copy |
|
Text
Bab 4 thesis.pdf Restricted to Registered users only Download (149kB) | Request a copy |
|
Text
Bab 5 thesis.pdf Restricted to Registered users only Download (172kB) | Request a copy |
|
Text
Bab 6 thesis.pdf Restricted to Registered users only Download (74kB) | Request a copy |
|
Text
daftar pustaka.pdf Download (201kB) |
|
Text
Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (659kB) | Request a copy |
Abstract
Sumber belajar digital merupakan inovasi dalam dunia pendidikan saat ini. Dewasa ini pembelajaran sejarah kini dihadapkan memanfaatkan sumber belajar digital di sekolah. Sumber belajar digital yang beragam dimanfaatkan oleh guru dan siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi, kendala, dan dampak dari penggunaan sumber belajar digital dalam proses pembelajaran sejarah siswa di SMA Negeri 5 Depok. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Data dikumpulkan dengan cara observasi, wawancara, dan studi dokumen. Hasil penelitian menunjukkan bahwa sumber belajar digital memiliki manfaat, kelebihan, dan kekurangan dalam pembelajaran sejarah. Sumber belajar digital dapat membantu guru dalam menyampaikan materi sejarah dan meningkatkan motivasi belajar siswa. Namun, sumber belajar digital juga memiliki kendala dalam hal operasional, akses, validitas, dan perkembangan. Sumber belajar digital tidak efektif dalam pembelajaran sejarah jika tidak disertai dengan strategi pembelajaran yang tepat dan keterlibatan siswa yang aktif. Penelitian ini memberikan rekomendasi bagi guru sejarah untuk merancang strategi pembelajaran yang profesional dan kreatif dalam memanfaatkan sumber belajar digital untuk meningkatkan kualitas pembelajaran sejarah. Kata Kunci: Sumber belajar digital, pembelajaran sejarah, pemanfaatan. Digital learning resources are an innovation in the world of education today. Nowadays learning history is now faced with utilizing digital learning resources in schools. Various digital learning resources are used by teachers and students. This study aims to determine the strategies, constraints, and impacts of using digital learning resources in the history learning process for students at SMA Negeri 5 Depok. This study uses a qualitative method with a case study approach. Data was collected by means of observation, interviews, and document study. The results of the study show that digital learning resources have benefits, advantages, and disadvantages in learning history. Digital learning resources can assist teachers in conveying historical material and increasing student learning motivation. However, digital learning resources also have problems in terms of operational, access, validity and development. Digital learning resources are not effective in learning history if they are not accompanied by appropriate learning strategies and active student involvement. This study provides recommendations for history teachers to design professional and creative learning strategies in utilizing digital learning resources to improve the quality of history learning. Keywords: Digital learning resources, historical learning, utilization.
Item Type: | Thesis (Magister) |
---|---|
Additional Information: | 1. Dr. Nur'aeni Marta, M.Hum. 2. Dr. Kurniawati, M.Si. |
Subjects: | Pendidikan > Media Pembelajaran Teknologi dan Ilmu Terapan > Teknologi (umum) > Teknologi Pendidikan |
Divisions: | PASCASARJANA > S2 Pendidikan Sejarah |
Depositing User: | Users 18974 not found. |
Date Deposited: | 04 Sep 2023 01:05 |
Last Modified: | 04 Sep 2023 01:05 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/40341 |
Actions (login required)
View Item |