PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN INTERAKTIF PADA MATA PELAJARAN BISNIS ONLINE UNTUK KELAS XI JURUSAN BISNIS DARING DAN PEMASARAN DI SMK

ABI ABDUL MALIK, . (2023) PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN INTERAKTIF PADA MATA PELAJARAN BISNIS ONLINE UNTUK KELAS XI JURUSAN BISNIS DARING DAN PEMASARAN DI SMK. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (418kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (168kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (321kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (245kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (369kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (88kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (181kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (535kB) | Request a copy

Abstract

Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan produk pembelajaran berupa video pembelajaran interaktif mata pelajaran bisnis online untuk kelas XI Jurusan Bisnis Daring dan Pemasaran di SMK. Produk video pembelajaran interaktif ini merupakan media pembelajaran baru dibandingkan dengan media pembelajaran yang digunakan sebelumnya berupa buku cetak. Video pembelajaran interaktif dikembangkan dengan menerapkan model pengembangan Rapid Prototyping yang terdiri dari lima tahapan, yakni Assess Needs and Analyze Content, Set Objectives, Construct Prototype, Utilize Prototype, dan Install and Maintain System. Hasil penelitian ini adalah video pembelajaran interaktif mata pelajaran bisnis online yang menyajikan topik pemasaran menggunakan media sosial dalam format link dan disematkan pada Google Classroom yang dipakai oleh guru. Produk video pembelajaran interaktif ini telah melalui evaluasi dari para ahli yang terdiri dari ahli materi dan ahli media. Berdasarkan data kualitatif yang diperoleh dari para ahli tersebut dapat disimpulkan bahwa video pembelajaran interaktif sudah bisa digunakan sebagai media pembelajaran yang ditinjau dari aspek tampilan, isi dan materi, kemanfaatan, bahasa, cognitive load, student engagement, interaktivitas, kontrol peserta didik, elemen interaktif, kejelasan alur. Produk video pembelajaran interaktif ini juga telah melalui uji coba pengguna dan mendapat respon yang mayoritas menyatakan bahwa video pembelajaran interaktif sudah sesuai dengan berbagai aspek yang terdapat dalam instrumen evaluasi formatif sehingga disimpulkan dapat digunakan sebagai media pembelajaran mata pelajaran bisnis online. ***** This development research aims to produce learning products in the form of interactive learning videos for online business subjects for class XI majoring in online business and marketing at vocational high school. This interactive learning video product is a new learning media compared to the learning media used previously in the form of printed books. Interactive learning videos are developed by applying the Rapid Prototyping development model which consists of five stages, namely Assess Needs and Analyze Content, Set Objectives, Construct Prototype, Utilize Prototype, and Install and Maintain System. The result of this research is an interactive learning video of an online business subject that presents the topic of marketing using social media in link format and embedded in Google Classroom used by teachers. This interactive learning video product has gone through evaluation from experts consisting of material experts and media experts. Based on the qualitative data obtained from the experts, it can be concluded that the interactive learning video is able to use as learning media in terms of appearance, content and material, usefulness, language, cognitive load, student engagement, interactivity, student control, interactive elements, clarity of flow. This interactive learning video product has also been through user trials and received responses, the majority of which stated that the interactive learning video was in accordance with the various aspects contained in the formative evaluation instrument so that it was concluded that it was able to use as a learning medium for online business subjects.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Kharudin, M.Pd. ; 2). Diana Ariani, M.Pd.
Subjects: Teknologi dan Ilmu Terapan > Teknologi (umum) > Teknologi Pendidikan
Divisions: FIP > S1 Teknologi Pendidikan
Depositing User: Users 19476 not found.
Date Deposited: 11 Sep 2023 06:41
Last Modified: 11 Sep 2023 06:41
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/41949

Actions (login required)

View Item View Item