PENGEMBANGAN MOTION GRAPHIC 'DEGREE OF COMPARISON' KELAS VIII SMP

EMIRA MAULIANA, . (2023) PENGEMBANGAN MOTION GRAPHIC 'DEGREE OF COMPARISON' KELAS VIII SMP. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (2MB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (262kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (462kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (361kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (789kB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (186kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (232kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan sebuah video motion graphic ‘degree of comparison’ bagi peserta didik kelas VIII SMP. Pengembangan video motion grafis ini menggunakan model Bergman dan Moore. Model ini terdiri dari enam tahapan yaitu tahap analisis, desain, pengembangan, produksi, penggabungan, dan validasi. Teknik evaluasi yang digunakan dalam penelitian pengembangan ini adalah evaluasi formatif menggunakan instrumen wawancara dengan melibatkan ahli (expert review) dan pengguna. Hasil dari ahli materi, ahli media dan ahli desain pembelajaran mendapatkan penilaian positif dengan catatan revisi. Hasil dari uji coba one to one mendapatkan penilaian positif dengan catatan revisi, hasil dari uji coba small group mendapatkan penilaian positif tanpa revisi. Hasil keseluruhan uji kelayakan yang diperoleh dari ahli materi, ahli media dan ahli desain pembelajaran dengan skor rata-rata 88,89% (berkualitas sangat tinggi). Hasil uji efektivitas dengan menggunakan uji paired sample T-test mendapatkan nilai P value sebesar 0,000<0,005 (terdapat perbedaan signifikan) dan hasil perolehan nilai N-Gain skor mendapatkan skor rata-rata 57% (Cukup Efektif). Berdasarkan hasil nilai yang diperoleh, maka produk video motion graphic yang dikembangkan dapat dikatakan efektif dan layak untuk digunakan sebagai media pembelajaran mata pelajaran bahasa Inggris kelas VIII SMP. ***** This development research is to produce a motion graphic video 'degree of comparison' for grade VIII junior high school students. The development of this motion graphics video used the model of Bergman and Moore. This model consists of six stages, namely the stages of analysis, design, development, production, merging, and validation. The evaluation technique used in this development research is formative evaluation using interview instruments involving experts (expert review) and users. Results from material experts, media experts and learning design experts get positive assessments with revision notes. The results of the one-to-one trial get a positive assessment with a revised note, the results of the small group trial get a positive assessment without revision. The overall results of the due diligence obtained from material experts, media experts and learning design experts with an average score of 88.89% (very high quality). The results of the effectiveness test using the paired sample T-test get a P value of 0.000<0.005 (there is a significant difference) and the results of the N-Gain score get an average score of 57% (Quite Effective). Based on the results of the scores obtained, the video motion graphic products developed can be said to be effective and feasible to be used as a learning medium for grade VIII junior high school English subjects.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. RA Murti Kusuma W.S.IP.,M.Si. ; 2). Dr. Khaerudin, M.Pd
Subjects: Pendidikan > Teori, Penelitian Pendidikan
Pendidikan > Media Pembelajaran
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Teknologi dan Ilmu Terapan > Teknologi (umum) > Teknologi Pendidikan
Divisions: FIP > S1 Teknologi Pendidikan
Depositing User: Users 20619 not found.
Date Deposited: 20 Sep 2023 06:04
Last Modified: 20 Sep 2023 06:04
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/42728

Actions (login required)

View Item View Item