PENGARUH PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN KOOPERATIF DALAM “MEMORY GAMES” TERHADAP PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA ARAB (PENELITIAN EKSPERIMEN PADA SISWA KELAS 7 DI SMP AL-GHURABAA JAKARTA)

AYU GITA AZIZAH, . (2023) PENGARUH PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN KOOPERATIF DALAM “MEMORY GAMES” TERHADAP PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA ARAB (PENELITIAN EKSPERIMEN PADA SISWA KELAS 7 DI SMP AL-GHURABAA JAKARTA). Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (2MB)
[img] Text
BAB 1 .pdf

Download (689kB)
[img] Text
BAB 2 .pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (401kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (522kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (602kB) | Request a copy

Abstract

ABSTRACT Ayu Gita Azizah. The Effect of Cooperative Learning in the Memory Games Method on Arabic Vocabulary Mastery (Experimental Research on 7th Grade Students at al-Ghurabaa Junior High School). Department of Arabic Language Education, Faculty Language of Arts, State University of Jakarta. This research was conducted on seventh-grade students at the al-Ghurabaa Junior High School at Jakarta in the even semester of the academic year 2022/2023. The purpose of this study was to determine whether there was an effect of applying the Memory Games Method on Arabic vocabulary mastery of 7th grade students of al-Ghurabaa Junior High School in Jakarta or not. The method used in this research is the experimental method. The population in this study were students in the seventh grade at the al-Ghurabaa Junior High School. Samples in this research is quasi-eksperimental were designed in one group, which is twenty seventh-graders. Data collection techniques used in this study were Observation to obtain school data, Interviews with Arabic teachers to obtain data about difficulties teaching Arabic and Test with Pre-Test and Post Test. Analysis of the data in this study is using the Normality Test with the Shapiro Wilk Test, Homogeneity Test with One-way Annova Test, and Hypothesis Testing with Paired T Test. Because the significance value of 0,000 is smaller than 0,05. According to this, there is an effect of the memory games method on the Arabic vocabulary mastery in the al-Ghurabaa Junior High School. Keywords: Memory Games; Students’ vocabulary mastery; Arabic Vocabulary ***** ABSTRAK Ayu Gita Azizah. Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Kooperatif dalam “Memory Games” Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Arab (Penelitian Eksperimen Pada Siswa Kelas 7 di SMP al-Ghurabaa Jakarta). Jurusan Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Jakarta. Penelitian ini dilaksanakan di SMP al-Ghurabaa Jakarta pada semester genap tahun ajaran 2022/2023. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah ada pengaruh penerapan metode Memory Games terhadap penguasaan kosakata bahasa Arab siswa kelas 7 SMP al-Ghurabaa Jakarta atau tidak. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode eksperimen. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas 7 SMP al-Ghurabaa. Sampel dalam ini adalah quasi eksperimen yang penelitian dirancang dalam satu kelompok, yaitu dua puluh siswa kelas tujuh. Teknik pengumpulan data yang digunakan pada penelitian ini adalah Observasi untuk memperoleh data sekolah, Wawancara dengan guru Bahasa Arab untuk memperoleh data mengenai kesulitan dalam pengajaran Bahasa Arab, serta Test dalam bentuk Pre-Test dan Post-Test. Analisis data pada penelitian ini menggunakan Uji Normalitas dengan Uji Shapiro-Wilk, Uji Homogenitas dengan Uji One-way Annova, dan Uji Hipotesis dengan Uji Paired T test. Karena nilai signifikansi 0,000 lebih kecil dari 0,05. Berdasarkan hal tersebut, dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh metode memory games terhadap penguasaan kosakata bahasa Arab di SMP al-Ghurabaa. Kata kunci: Memory Games; Penguasaan Kosakata; Kosakata Bahasa Arab

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Mohamad Sarip, M.A ; 2). Dr. Fatwa Arifah, M.A.Pd
Subjects: Pendidikan > Media Pembelajaran
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Arab
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Users 20454 not found.
Date Deposited: 22 Sep 2023 00:53
Last Modified: 22 Sep 2023 00:53
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/42863

Actions (login required)

View Item View Item