MODEL PEMBELAJARAN BOLA VOLI UNTUK MAHASISWA

BACHTIAR, . (2024) MODEL PEMBELAJARAN BOLA VOLI UNTUK MAHASISWA. Doktor thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf.pdf

Download (720kB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (259kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (803kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (544kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (723kB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (51kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (177kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menghasilkan dan menguji model pembelajaran bola voli. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian pengembangan Research and Development (RnD) dari Borg and Gall. Subjek dalam penelitian ini adalah mahasiswa STKIP Bina Mutiara Program Studi PJKR untuk uji coba kelompok kecil 20 orang dan mahasiswa UMMI Sukabumi untuk uji coba kelompok besar dan efektivitas sebanyak 50 orang mahasiswa yang dibagi menjadi kelompok eksperimen dan kelompok kontrol. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan instrumen penilaian proses dan hasil teknik dasar bolavoli. Hasil penelitian didapatkan 50 model pembelajaran bola voli. Nilai rata-rata gain score proses teknik dasar pada kelompok eksperimen sebesar 59,32 (59%) dan kelompok kontrol sebesar 42,9 (42%) didapatkan dengan simpulan nilai rata-rata proses teknik dasar kelompok eksperimen lebih tinggi yang berarti berkontribusi sedang dalam meningkatkan pembelajaran bola voli. Sedangkan, Nilai rata-rata gain score hasil teknik dasar pada kelompok eksperimen sebesar 57,66 (57%) dan kelompok kontrol sebesar 42,03 (42%) didapatkan dengan simpulan nilai rata-rata hasil teknik dasar pada kelompok eksperimen lebih tinggi yang berarti berkontribusi sedang dalam meningkatkan pembelajaran bola voli. Uji perbedaan rata-rata data hasil proses dan hasil belajar teknik dasar pada kelompok eksperimen dan kelompok kontrol diuji dengan paired samples test didapatkan nilai signifikasi 0,000 < 0,05 yang berarti terdapat perbedaan yang signifikan rata-rata kelompok eksperimen dengan kelompok kontrol. Berdasarkan keterangan tersebut dapat dikatakan bahwa model pembelajaran bola voli dapat meningkatkan hasil pembelajaran bola voli. ***** The aim of this research is to produce and test a volleyball learning model. The method used in this research is the Research and Development (RnD) research method from Borg and Gall. The subjects in this research were STKIP Bina Mutiara PJKR Study Program students for a small group trial of 20 people and UMMI Sukabumi students for a large group trial and the effectiveness of 50 students who were divided into an experimental group and a control group. The instrument used in this research uses an instrument for assessing the process and results of basic volleyball techniques. The research results obtained 50 volleyball learning models. The average gain score for the basic engineering process in the experimental group was 59.32 (59%) and the control group was 42.9 (42%) obtained with the conclusion that the average score for the basic engineering process in the experimental group was higher, which means it contributed moderately in improve volleyball learning. Meanwhile, the average gain score for the results of basic techniques in the experimental group was 57.66 (57%) and the control group was 42.03 (42%) obtained with the conclusion that the average value of the results of basic techniques in the experimental group was higher, which means moderate contribution in improving volleyball learning. Testing the difference in average data from the process results and basic engineering learning outcomes in the experimental group and the control group was tested using a paired samples test, obtaining a significance value of 0.000 < 0.05, which means there is a significant difference between the averages of the experimental group and the control group. Based on this information, it can be said that the volleyball learning model can improve volleyball learning outcomes.

Item Type: Thesis (Doktor)
Additional Information: 1). Prof. Dr. Taufik Rihatno ; 2). Prof. Dr. Samsudin, M.Pd.
Subjects: Pendidikan > Kualifikasi dan Profesionalitas Guru
Pendidikan > Media Pembelajaran
Pendidikan > Aneka Ragam tentang Pendidikan
Olah Raga dan Seni Pertunjukan > Olah Raga Dalam Ruangan
Divisions: PASCASARJANA > S2 Pendidikan Jasmani
Depositing User: Users 20937 not found.
Date Deposited: 16 Jan 2024 01:39
Last Modified: 16 Jan 2024 01:39
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/43244

Actions (login required)

View Item View Item