AZZAHRA SALSABILA, . (2024) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR OPERASI HITUNG PENGURANGAN DENGAN MEDIA SEMPOA PADA SISWA DENGAN HAMBATAN PENDENGARAN KELAS IV DI SLBN 5 JAKARTA BARAT. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (1MB) |
|
Text
BAB I.pdf Download (686kB) |
|
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (904kB) | Request a copy |
|
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (745kB) | Request a copy |
|
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (546kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (552kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini bertujuan meningkatkan hasil belajar operasi hitung pengurangan dengan media sempoa pada siswa dengan hambatan pendengaran kelas IV di SLBN 5 Jakarta Barat. Fokus penelitian ini adalah meningkatkan hasil belajar operasi hitung pengurangan dengan media sempoa pada siswa dengan hambatan pendengaran kelas IV di SLBN Jakarta Barat yang berjumlah 3 siswa. penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research) dengan menggunakan model Kemmis & Mc. Taggart. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan tes, observasi, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data pada penelitian ini menggunakan deskriptif kuantitatif. Hasil yang didapat dari kemampuan awal menunjukkan bahwa ketiga siswa dengan hambatan pendengaran kelas IV belum mencapai nilai yang diharapkan sebagai batas ketuntasan yaitu 70. Setelah memperoleh kemampuan awal dilakukanlah siklus I. Dari hasil evaluasi siklus I, mengalami peningkatan tetapi belum sesuai dengan kriteria peningkatan yang diharapkan skor 50 untuk Aj, 60 untuk Na, dan 80 untuk Zu. Sedangkan pada siklus II, hasil yang diperoleh ketiga siswa dengan hambatan pendengaran kelas IV mengalami peningkatan dalam hasil belajar operasi hitung pengurangan dan sudah mencapai kriteria yang diharapkan. Hal itu menunjukkan bahwa media sempoa mampu meningkatkan hasil belajar operasi hitung pengurangan pada siswa dengan hambatan pendengaran. ***** This research aims to improve the learning outcomes of subtraction arithmetic operations using abacus media for students with hearing impairment in fourth grade at SLBN 5 West Jakarta. The focus of this research is to improve the learning outcomes of subtraction arithmetic operations using abacus media for students withhearing impairments in fourth grade at SLBN 5 West Jakarta, totaling 3 students. This research is Classroom Action Research using the Kemmis & Mc model. Taggart. Data collection techniques were carried out using tests, observation, interviews and documentation. Data analysis in this research uses quantitative descriptive. The results obtained from the initial abilities show that the three students with class IV hearing impairments have not reached the expected score as the limit of completion, namely 70. After obtaining the initial abilities, cycle I was carried out. From the results of the evaluation of cycle I, they experienced improvement but were not yet in accordance with the expected improvement criteria. a score of 50 for Aj, 60 for Na, and 80 for Zu. Meanwhile, in cycle II, the results obtained by the three students with class IV hearing impairments experienced an increase in learning outcomes for subtraction arithmetic operations and had reached the expected criteria. This shows that abacus media is able to improve learning outcomes for subtraction arithmetic operations in students with hearing impairments.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Murni Winarsih, M.Pd. ; 2). Marja, M.Pd; |
Subjects: | Pendidikan > Pendidikan Dasar Pendidikan > Penelitian Tindakan Kelas Pendidikan > Pendidikan Khusus Pendidikan > Media Pembelajaran Pendidikan > Pendidikan Dasar > Pendidikan Anak |
Divisions: | FIP > S1 Pendidikan Luar Biasa |
Depositing User: | Users 21156 not found. |
Date Deposited: | 29 Jan 2024 02:17 |
Last Modified: | 29 Jan 2024 02:17 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/43499 |
Actions (login required)
View Item |