PEMANFAATAN EKORIPARIAN SEKOLAH SUNGAI CILIWUNG MENJADI BAHAN AJAR GEOGRAFI

SARAH YOSIANA YOGI, . (2024) PEMANFAATAN EKORIPARIAN SEKOLAH SUNGAI CILIWUNG MENJADI BAHAN AJAR GEOGRAFI. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
cover.pdf

Download (754kB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (293kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (319kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (191kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (488kB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (151kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (250kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Seiring berjalannya zaman, efisiensi dan efektivitas dari suatu pembelajaran, waktu tujuan dan jenis bahan ajar yang dipakai tidak kalah penting dari ilmu pembelajaran setiap orang. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis pemanfaatan ekoriparian sekolah sungai Ciliwung menjadi salah satu bahan pembelajaran geografi tingkat SMA. Metode penelitian yang dipakai adalah metode deskriptif dengan pendekatan survei, data diolah menggunakan teknik analisis pendekatan geografi. Ada pun indikator yang digunakan dalam penelitian ialah pertama pendekatan keruangan mencakup kesehatan peserta didik, kemampuan peserta didik untuk beradaptasi, keterlibatan peserta didik mengambil keputusan, mengetahui konflik sosial, kedua indikator kelingkungan mencakup aksesibilitas terhadap air bersih, jalan, jaringan internet, dan waktu tempuh terhadapa taman ekoriparian, keadaan alam seperti, tanah, pohon yang berada di sekitar taman ekoriparian sekolah sungai Ciliwung, ketiga indikator kompleks wilayah yang mencakup pendapatan dan biaya modal pemanfaatan ekoriparian sekolah sungai Ciliwung. Populasi penelitian ini adalah 120 siswa Labschool Jakarta, sampel diteliti 60 peserta didik dalam melakukan pemanfaatan ekoriparian sekolah sungai Ciliwung menjadi bahan pembelajaran geografi tingkat SMA. Hasil dari pemanfaatan ekoriparia sekolah sungai Ciliwung menggunakan pendekatan geografi yaitu, pendekatan keruangan mencapai nilai sangat baik diatas 77% dalam menjadikan ekoriparian sebagai bahan pembelajaran geografi tingkat SMA, pendekatan kelingkungan dengan penialain sangat baik diatas 82% bahwa pemanfaatan Ekoriparian sekolah sungai Ciliwung dapat dijadikan bahan pembelajaran geografi dan yang ketiga yaitu, pendekatan kompleks wilayah dengan penilaian sangat baik diatas 78% mendukung pemanfaatan ekoriparian sekolah sungai Ciliwung sebagai bahan ajar. Ekoriparian yang berada di sekolah sungai Ciliwung memberikan beberapa bantuan ilmu seperti biologi untuk jenis tanaman obat dan geografi untuk mitigasi bencana yang terdapat pada mata pelajaran geografi untuk itu kepada psemerintahan dan masyarakat untuk lebih memperhatikan sekolah sungai Ciliwung guna meningkatkan bahan pembelajaran tingkat SMA. ***** As time goes by, the efficiency and effectiveness of learning, the timing of the objectives and the type of teaching materials used are no less important than each person's learning knowledge. The aim of this research is to analyze the use of the Ciliwung River school ecodistrict as a geography learning material at the high school level. The research method used is a descriptive method with a survey approach, the data is processed using geographic approach analysis techniques. There are also indicators used in the research, namely a spatial approach including students' health, students' ability to adapt, students' involvement in making decisions, understanding social conflicts, environmental indicators include accessibility to clean water, roads, internet networks, and travel time to ecotourism parks, natural conditions such as land and trees around the Ciliwung River School ecoriparian Park, regional complex indicators which include income and capital costs for utilizing the Ciliwung River School ecoriparian. The population of this study was 120 Labschool Jakarta students. The sample studied was 60 students in utilizing the Ciliwung River school ecotourism as material for high school level geography learning. The results of the use of the ecoriparian at the Ciliwung River school using a geographic approach, namely, the spatial approach achieved a very good score above 77% in making the Ecoriparian as a geography learning material at high school level, the environmental approach with a very good assessment above 82% that the utilization of the Ecoriparian at the Ciliwung River school can be used as material. geography learning and the third, namely, the regional complex approach with a very good rating above 78% supports the use of the Ciliwung River school's ecotourism as teaching material. Ecoriparians at the Ciliwung river school provide some scientific assistance such as biology for types of medicinal plants and geography for disaster mitigation in geography subjects for this reason to the Government and the community to pay more attention to the Ciliwung river school in order to improve learning materials at the high school level.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Ode Sofyan Hardi, S.Pd.,M.Si.,M.Pd. ; 2). Sony Nugratama Hijrawadi, S.Pd.,M.Si.
Subjects: Geografi, Antropologi > Geografi
Divisions: FIS > S1 Pendidikan Geografi
Depositing User: Users 21394 not found.
Date Deposited: 30 Jan 2024 01:38
Last Modified: 30 Jan 2024 01:38
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/43650

Actions (login required)

View Item View Item