SRI MARYANI, . (2024) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN INDEX CARD MATCH TERHADAP HASIL BELAJAR IPS PESERTA DIDIK KELAS IV SD KELURAHAN UTAN KAYU SELATAN JAKARTA TIMUR. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (1MB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (347kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (468kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (494kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (423kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (195kB) | Request a copy |
|
Text
Daftar Pustaka.pdf Download (259kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui terdapat atau tidaknya pengaruh model pembelajaran index card match terhadap hasil belajar IPS peserta didik kelas IV sekolah dasar. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif eksperimen dengan desain penelitian pretest-posttest control group design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh peserta didik kelas IV SD Kelurahan Utan Kayu Selatan, Jakarta Timur. Pengambilan sampel menggunakan teknik cluster random sampling dengan metode undian. Dari pengundian terpilihlah SDN Utan Kayu Selatan 01 kelas IV-A sebagai kelas eksperimen dan kelas IV-D sebagai kelas kontrol. Penelitian ini menggunakan uji normalitas dengan uji liliefors dan homogenitas dengan uji barlett sebagai uji prasyarat analisis data. Pengujian hipotesis pada penelitian ini menggunakan uji-t pada taraf signifikansi α = 0,05 dengan nilai t_hitung (2,868) > t_tabel (1,677) sehingga H_0 ditolak dan H_1 diterima. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat pengaruh positif yang signifikan dari model pembelajaran index card match terhadap hasil belajar IPS peserta didik kelas IV sekolah dasar. Oleh karena itu, guru dapat menggunakan model pembelajaran index card match sebagai salah satu alternatif model pembelajaran dalam pembelajaran IPS sehingga tujuan pembelajaran dapat tercapai dengan baik dan akan berpengaruh positif terhadap hasil belajar IPS peserta didik. ***** This study aims to determine whether or not there was an effect of index card match learning model on social science learning outcomes of fourth grade students in elementary school. This research was a quantitative experimental research with a pretest-posttest control group research design. The population of the research was all of the fourth grade students in Utan Kayu Selatan District East Jakarta. The technique of getting the sample was cluster random sampling technique with lottery method. From the lottery, it was chosen SDN Utan Kayu Selatan 01 class IV-A as the experimental class and class IV-D as the control class. This research was used normality tested with the liliefors test and homogeneity with the barlett test as a data requirement test. The hypothesis in this study was tested used the t-test at the significance level α = 0,05 with the results of t_count (2,868) > t_table (1,677) so that H_0 was rejected dan H_1was accepted. The result of the study showed that there is an significant positive effect of the index card match learning model on social science outcomes of fourth grade students in elementary school. Therefore, teachers needs to used index card match learning model as the one alternative learning model in social science learning so that purpose of the learning can be reach well and will have a positive effect on student’s social science learning outcomes.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Prof. Dr. Arifin Maksum, M.Pd. ; 2). Prof. Dr. Iva Sarifah, M.Pd. |
Subjects: | Pendidikan > Pendidikan Dasar > Pendidikan Anak |
Divisions: | FIP > S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
Depositing User: | Users 21715 not found. |
Date Deposited: | 12 Feb 2024 01:55 |
Last Modified: | 12 Feb 2024 01:55 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/44641 |
Actions (login required)
View Item |