ANALISIS PERSEPSI GENERASI Z MENGENAI KUALITAS MEDIA PADA WEBSITE HAVEANIESDAY

SARAH RANA SAFIRA, . (2024) ANALISIS PERSEPSI GENERASI Z MENGENAI KUALITAS MEDIA PADA WEBSITE HAVEANIESDAY. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (818kB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (499kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (439kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (231kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (534kB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (164kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (296kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Pemilihan Presiden 2024 telah menjadi perhatian utama masyarakat Indonesia. Website HaveAniesDay sebagai salah satu platform kampanye politik Anies Baswedan telah menarik perhatian Generasi Z. Generasi Z yang dikenal sebagai generasi digital native, memiliki pemahaman yang baik tentang isu-isu global dan berperan penting dalam politik Indonesia. Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan persepsi Generasi Z terhadap kualitas media kampanye politik pada website HaveAniesDay. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah teori proses selektif dalam komunikasi massa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif deskriptif. Data di analisis dengan menggunakan statistik tendensi sentral. Pengumpulan data penelitian menggunakan kuesioner. Populasi dari penelitian ini adalah mahasiswa Generasi Z Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Jakarta yang berjumlah 3110 mahasiswa, serta sampel sebanyak 97 orang responden yang diambil menggunakan rumus taro yamane. Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai mean tertinggi terdapat pada dimensi terpaan selektif sebesar 3.32 dan indikator dengan nilai mean tertinggi adalah kemampuan untuk mengingat informasi yang sesuai terhadap communication (komunikasi) sebesar 3.46. Hal ini menunjukkan kualitas pada website HaveAniesDay sudah baik. Kesimpulan dari penelitian ini adalah kualitas media kampanye politik pada website HaveAniesDay dinilai cukup efektif oleh Generasi Z. Faktor-faktor seperti penyampaian informasi yang relevan, menarik, dan sesuai dengan preferensi responden adalah kunci dalam meningkatkan kualitas website yang baik. ***** The 2024 presidential election has become a major concern of the Indonesian people. The HaveAniesDay website as one of Anies Baswedan's political campaign platforms has attracted the attention of Generation Z. Generation Z, known as the digital native generation, has a good understanding over global issues and has an important role on Indonesian politics. This research aims to describe Generation Z's perception of the quality of political campaign media on the HaveAniesDay website. The theory which used by the author in this research is the theory of selective processes in mass communication. This research using descriptive quantitative approach. The data is analyzed with using central tendency statistics. Data collections of this research using a questionnaire. The population of this research is Generation Z students of the Faculty of Social Sciences, State University of Jakarta, which total 3110 students, and a sample of 97 respondents was taken using the Taro Yamane formula. The results showes that the highest mean value is in the selective exposure dimension of 3.32 and the indicator with the highest mean value was the ability to remember information related to communication with a mean value of 3.46. This shows that the quality of the HaveAniesDay website is quite enough. The conclusion from this research is that the quality of political campaign media on the HaveAniesDay website is considered quite effective by Generation Z. Factors such as the delivery of information that is relevant, interesting, and in relate with respondent’s preferences are key to improving the quality of a good website.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Eko Nugroho, S.SOS, M.Si
Subjects: Ilmu Sosial > Ilmu Sosial (Umum)
Ilmu Sosial > Komunikasi
Divisions: FIS > D IV Hubungan Masyarakat dan Komunikasi Digital
Depositing User: sarah rana safira .
Date Deposited: 27 Jul 2024 06:43
Last Modified: 27 Jul 2024 06:43
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/46898

Actions (login required)

View Item View Item