PENGEMBANGAN VIDEO KETERAMPILAN DASAR MELAKUKAN PEMBELAJARAN PADA MATA KULIAH PEMBINAAN KOMPETENSI MENGAJAR UNTUK MAHASISWA PROGRAM STUDI TEKNOLOGI PENDIDIKAN

FADHIL NAUFAL, . (2024) PENGEMBANGAN VIDEO KETERAMPILAN DASAR MELAKUKAN PEMBELAJARAN PADA MATA KULIAH PEMBINAAN KOMPETENSI MENGAJAR UNTUK MAHASISWA PROGRAM STUDI TEKNOLOGI PENDIDIKAN. Sarjana thesis, UNIVERSITA NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (862kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (514kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (953kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (512kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf

Download (306kB)
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (295kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Pengembangan ini bertujuan menghasilkan Video Keterampilan Dasar Melakukan Pembelajaran Pada Mata Kuliah Pembinaan Kompetensi Mengajar Untuk Mahasiswa Program Studi Teknologi Pendidikan. Pengembangan ini menggunakan model pengembangan video non-linear oleh PUSTEKKOM yang memiliki tiga (3) tahapan, Tahapan 1 : Tahapan Perancangan, Tahapan 2 : Tahapan Produksi, Tahapan 3 : Tahapan Evaluasi. Hasil pengembangan berupa produk video yang diunggah ke dalam platform Youtube sebagai media pembelajaran yang dapat dimanfaatkan oleh mahasiswa dan dosen Teknologi Pendidikan. Video ini telah melalui evaluasi formatif yang melibatkan ahli dan pengguna. Hasil review ahli (expert review) menunjukkan perlunya beberapa perbaikan dari aspek materi dan media. Hasil uji kelayakan produk diperoleh skor 3,71 dari ahli materi dan skor 3,72 dari ahli media. Dari kedua perolehan skor tersebut maka produk pengembangan ini masuk ke dalam kategori berkualitas sangat tinggi. Hasil evaluasi pengguna secara one to one memperoleh skor 3,38 (sangat baik) dan small group memperoleh skor 3,38 (sangat baik). Hasil Uji coba lapangan yang menggunakan pre-test dan post-test mendapatkan N-gain score berupa 0,66 dan 66% dalam persentase yang artinya mendapat kategori Cukup Efektif Kata Kunci: Pengembangan, Video, Model Pengembangan Video non-linear oleh PUSTEKKOM, Keterampilan Dasar Melakukan Pembelajaran ************************** This development aims to develop a Video on Basic Teaching Skills in the Teaching Competency Development Course for Students of the Educational Technology Study Program. This development is using a development model non-linear video by PUSTEKKOM which has three (3) stages, Stage 1: Design Stage, Stage 2: Production Stage, Stage 3: Evaluation Stage. The results of the development are in the form of video products that are uploaded to the YouTube platform as a learning medium that can be used by students and lecturers of Educational Technology. This video has gone through a formative evaluation involving experts and users alike. The results of the expert review show the need for some improvements in the material and media aspects. The results of the product feasibility test obtained a score of 3.71 from material experts and a score of 3.72 from media experts. From the two scores, this development product is included in the very high-quality category. The results of the one-to-one user evaluation obtained a score of 3.38 (very good) and the small group obtained a score of 3.37 (very good). The results of field trials that used pre-test and post-test received N-gain scores in the form of 0.66 and 66% in percentages, which means that they got the category of Quite Effective Keywords: Development, Video, Non-linear Video Development Model by PUSTEKKOM, Basic Teaching Skills

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dra. Suprayekti, M.Pd. ; 2). Retno Widyaningrum, S.Kom.,M.M.
Subjects: Pendidikan > Media Pembelajaran
Divisions: FIP > S1 Teknologi Pendidikan
Depositing User: Users 23136 not found.
Date Deposited: 05 Aug 2024 05:42
Last Modified: 05 Aug 2024 05:42
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/48083

Actions (login required)

View Item View Item