PENGARUH KEPEMIMPINAN DAN PELATIHAN TERHADAP KINERJA GURU DAN MOTIVASI KERJA SEBAGAI VARIABEL INTERVENING PADA SEKOLAH MENENGAH ATAS (SMA) NEGERI KOTA BEKASI

RIZKI PRATIWI HARAHAP, . (2020) PENGARUH KEPEMIMPINAN DAN PELATIHAN TERHADAP KINERJA GURU DAN MOTIVASI KERJA SEBAGAI VARIABEL INTERVENING PADA SEKOLAH MENENGAH ATAS (SMA) NEGERI KOTA BEKASI. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (820kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (380kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (458kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (457kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (209kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (288kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

A teacher performance is an important factor in the process of improving the quality of education in Indonesia and and the role of the principal is needed in improving teacher's performance, through the trainings held and motivation given are expected to improve the teacher's performance . This study aims to determine influence of leadership and training on teacher performance and work motivation as intervening variable in state high schools of Bekasi City. The population in this study were all teachers in state high schools in the Bekasi City area of 722 teachers. Determination of sample size in this study using the Slovin formula and obtained a sample of 257 teachers. The instrument trials used the validity test and reliability used Alpha Cronbach’s test. The method used in this study is a quantitative method, then analyzed using model of structural equation based on variance known as SEM (Structural Ecuation Modeling) statistical analysis. Hypothesis testing uses regression analysis with a significance level of 5%. The result of the research shows that (1) there was a positive and significant influence between leadership on teacher work motivation of 0.284 or 28.40%, (2) training has a positive and significant effect on work motivation by 0.228 or 22.80%, (3) Work motivation has a positive but not significant effect on teacher performance by 0.054 or 5.40%, (4) leadership has a positive and significant effect on work motivation by 0.213 or 21.30%, (5) training has a positive and significant effect on teacher performance by 0.228 or 22.80%, (6) there is no mediating role between leadership on teacher performance through work motivation, (7) and also there is no mediating role between training on teacher performance through work motivation. Kinerja guru merupakan faktor penting dalam proses perbaikan kualitas pendidikan di Indonesia dan peran kepala sekolah sangat dibutuhkan dalam memperbaiki kinerja guru tersebut, melalui pelatihan-pelatihan yang diadakan serta motivasi yang diberikan diharapkan mampu meningkatkan kinerja guru. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh kepemimpinan dan pelatihan terhadap kinerja guru dan motivasi kerja sebagai variabel intervening pada sekolah SMA Negeri Kota Bekasi. Objek penelitian ini adalah guru Pegawai Negeri Sipil (PNS) yang tergabung di seluruh sekolah Negeri yang ada di Kota Bekasi. Jumlah sampel yang digunakan adalah sebanyak 220 guru. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif dan menggunakan analisis statistic menggunakan SEM (Structural Ecuation Modeling). Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat pengaruh positif dan signifikan antara kepemimpinan terhadap motivasi kerja guru sebesar 0.284 atau 28.40 %, dan pelatihan berpengaruh secara positif dan signifikan terhadap motivasi kerja sebesar 0.228 atau 22.80 %, dan motivasi kerja berpengaruh positif tapi tidak signifikan terhadap kinerja guru sebesar 0.054 atau 5.40 %, dan kepemimpinan berpengaruh secara positif dan signifikan terhadap motivasi kerja sebesar 0.213 atau 21.30 %, dan pelatihan berpengaruh secara positif dan signifikan terhadap kinerja guru sebesar 0.228 atau 22.80 %, sementara tidak terjadi peran mediasi antara kepemimpinan terhadap kinerja guru melalui motivasi kerja, dan juga tidak terjadi peran mediasi antara pelatihan terhadap kinerja guru melalui motivasi kerja.

Item Type: Thesis (Magister)
Additional Information: 1) Dr. I. Ketut R Sudiarditha, M. Si. ; 2) Dr. Mardi, M. Si.
Subjects: Manajemen > Manajemen Sumber Daya Manusia
Divisions: FE > S2 Manajemen
Depositing User: Users 1205 not found.
Date Deposited: 24 Mar 2020 11:45
Last Modified: 24 Mar 2020 11:45
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/4956

Actions (login required)

View Item View Item