PENGEMBANGAN E-MAGAZINE "MENRI" MENGENAL NKRI SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA UNTUK SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR

PRI NUR WULANDARI, . (2024) PENGEMBANGAN E-MAGAZINE "MENRI" MENGENAL NKRI SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA UNTUK SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (4MB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (315kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (485kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (356kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (231kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (243kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk mengembangkan produk berupa E-Magazine “MENRI” Mengenal NKRI sebagai media pembelajaran pendidikan Pancasila untuk siswa kelas IV sekolah dasar. Model pengembangan yang digunakan dalam penelitian ini adalah ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, dan Evaluation) yang dibatasi hanya sampai tahap pengembangan (Development). Teknik pengumpulan data dilakukan dengan observasi, wawancara, angket, dan kuesioner. Responden dalam pengembangan ini terdiri dari satu dosen ahli materi, satu dosen ahli media, satu dosen ahli bahasa, dan peserta didik kelas IV sekolah dasar yang berjumlah 3 peserta didik pada tahap one to one, 9 peserta didik pada tahap small group, dan 15 peserta didik pada tahap field test. Hasil validasi menunjukan skor dengan kategori sangat baik, yaitu skor 87,5% dari ahli materi, skor 96,25% dari ahli media, dan 97,5% dari ahli bahasa. Rata-rata skor uji validasi oleh tiga ahli mencapai 93,75%. Pada tahap uji coba one to one, small group, dan field test memberikan skor rata-rata keseluruhan sebesar 91,93%. Berdasarkan hasil tersebut, dapat disimpulkan bahwa media pembelajaran MENRI valid dan layak digunakan dalam pembelajaran pendidikan Pancasila unit 4 pada kelas IV SD. Produk ini dapat menjadi alternatif yang menarik untuk membantu peserta didik memahami materi Negaraku Indonesia. ***** This research and development aims to develop a product in the form of the E-Magazine "MENRI" Getting to Know the Republic of Indonesia as a learning medium for Pancasila education for fourth grade elementary school students. The development model used in this research is ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) which is limited to the development stage. Data collection techniques were carried out using observation, interviews, questionnaires and questionnaires. Respondents in this development consisted of one material expert lecturer, one media expert lecturer, one language expert lecturer, and fourth grade elementary school students totaling 3 students at the one to one stage, 9 students at the small group stage, and 15 participants students at the field test stage. The validation results show a score in the very good category, namely 87.5% from material experts, 96.25% from media experts, and 97.5% from language experts. The average validation test score by three experts reached 93.75%. The one to one, small group and field test stages gave an overall average score of 91.93%. Based on these results, it can be concluded that the MENRI learning media is valid and suitable for use in teaching Pancasila unit 4 education in class IV elementary school. This product can be an interesting alternative to help students understand the material Negaraku Indonesia.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Linda Zakiah, M.Pd ; 2). Prof. Dr. M. Syarif Sumantri, M.Pd
Subjects: Ilmu Politik > Pancasila
Pendidikan > Pendidikan
Pendidikan > Media Pembelajaran
Divisions: FIP > S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Pri Nur Wulandari .
Date Deposited: 12 Aug 2024 05:15
Last Modified: 12 Aug 2024 05:15
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/49573

Actions (login required)

View Item View Item