SEPHIA NISA SYAHARANI, . (2024) MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN SOMATIC, AUDITORY, VISUAL, INTELLECTUAL (SAVI) PADA SISWA KELAS V SD. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (731kB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (224kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (428kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (404kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (199kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (151kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian tindakan kelas ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar IPA melalui model pembelajaran SAVI pada siswa kelas V SDN Rawamangun 09. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas V A SDN Rawamangun 09 yang berjumlah 26 orang. Metode yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas yang mengacu pada model Kemmis dan Mc. Taggart. Model ini terdiri dari empat tahap kegiatan dalam satu siklus, yaitu perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Teknik pengumpulan data menggunakan tes tertulis, observasi, catatan lapangan, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa model pembelajaran SAVI dapat meningkatkan hasil belajar IPA siswa kelas V SD. Hal ini ditandai adanya peningkatan persentase ketuntasan belajar dari 65,2% pada siklus I menjadi 87,5% pada siklus II. Persentase ketuntasan belajar tersebut meningkat secara signifikan sebesar 22,3%. Hasil ini membuktikan bahwasanya penerapan model pembelajaran SAVI dalam pembelajaran IPA dapat dijadikan salah satu upaya untuk meningkatkan hasil belajar IPA siswa kelas V SD. Oleh karena itu, guru perlu kreatif dan bervariasi dalam pemilihan model pembelajaran yang akan diterapkan dalam pembelajaran IPA. Hal ini akan membantu siswa memperoleh pembelajaran IPA yang bermakna dan tidak mudah dilupakan sehingga hasil belajar yang didapatkan sesuai yang diharapkan. Kata Kunci: Hasil Belajar IPA, Model Pembelajaran SAVI, Siswa Kelas V SD ***** This classroom action research aims to improve science learning outcomes through SAVI learning model for grade V students’ at Rawamangun 09 Public Primary School. The subjects in this research were 26 students of grade V A at Rawamangun 09 Public Primary School. The method used is classroom action research, which refers to the Kemmis and Mc. Taggart's model. This model consists of four stages of activity in one cycle, namely plan, action, observe, and reflect. Data collection techniques use written tests, observation, field notes, and documentation. The research results show that SAVI learning model can improve the science learning outcomes of fifth-grade primary school students. This was marked by an increase in the percentage of learning completeness from 65.2% in cycle I to 87.5% in cycle II. The percentage of learning completeness increased significantly by 22.3%. These results prove that the application of the SAVI learning model in science learning can be used as an effort to improve the science learning outcomes of fifth-grade primary school students. Therefore, teachers must be creative and varied in selecting learning models that will be applied in science learning. This will help students obtain science learning that is meaningful and not easily forgotten so that the learning outcomes obtained are as expected. Keywords: Science Learning Outcomes, SAVI Learning Model, Grade V Students’ Primary School.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Drs. Endang Wahyudiana, M.Pd. ; 2). Drs. Julius Sagita, M.Pd. |
Subjects: | Pendidikan > Penelitian Tindakan Kelas Pendidikan > Penelitian Tindakan Kelas > Pendidikan Dasar dan Menengah |
Divisions: | FIP > S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
Depositing User: | Users 23095 not found. |
Date Deposited: | 12 Aug 2024 23:40 |
Last Modified: | 12 Aug 2024 23:40 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/49833 |
Actions (login required)
View Item |