DESAIN PELATIHAN CAVE RESCUE DI BALAI DIKLAT BADAN NASIONAL PENCARIAN DAN PERTOLONGAN

AGUNG SETYA BUDI, . (2020) DESAIN PELATIHAN CAVE RESCUE DI BALAI DIKLAT BADAN NASIONAL PENCARIAN DAN PERTOLONGAN. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (591kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (818kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf

Download (317kB)
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (576kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf

Download (12MB)

Abstract

Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk mengembangkan desain pelatihan pertolongan pada kawasan gua untuk rescuer Badan Nasional Pencarian dan Pertolongan. Pengembangan program ini mengacu pada model pengembangan instruksional (MPI) yang dikembangkan oleh M. Atwi Suparman. Prosedur pengembangan dilakukan melalui delapan langkah yang ada dalam Model Pengembangan Instruksional (MPI). Hasil penelitian berupa set produk instruksional berupa kurikulum dan salah satu sampel bahan instruksional berupa modul. Responden yang terlibat untuk mengevaluasi produk diantaranya, ahli desain pembelajaran, ahli materi pembelajaran dan ahli media pembelajaran, pengguna yaitu tiga instruktur Balai Diklat Basarnas dan tiga Rescuer Badan Nasional Pencarian dan Pertolongan. Nilai yang di dapat pada tahap evaluasi formatif oleh ahli untuk materi pembelajaran sebesar 3,53 (sangat baik), desain pembelajaran 3,61 (sangat baik), media pembelajaran 3,58 (sangat baik). Selain itu desain pembelajaran dan bahan instruksional (modul) menurut instruktur pelatihan 3,47 (sangat baik) dan bahan Instruksional (modul) menurut rescuer 3,27 (sangat baik). This research aim to develop a design training of cave rescue for rescuer at Training Centre of National Search and Rescue Agency Republic of Indonesia. The program development refers to the Instructional Development Model by M. Atwi Suparman. The development procedure is carried out through the eight steps in the Instructional Development Model. The results of this research is a set of instructional products in the form of a curriculum and a sample of instructional material in the form of modules. Respondents involved in evaluating the product included learning design expert, learning material expert and instructional media expert, users are three training instructors and three rescuers. The score obtained at the formative evaluation stage by experts for learning material is 3,53 (very good), learning design is 3.61 (very good), learning media is 3.58 (very good). Also, instructional design and instructional materials (modules) according to training instructors 3.47 (very good) and Instructional materials (modules) according to rescuer 3.27 (very good).

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. RA Murti Kusuma, W.S.IP, M.Si 2). Santi Maudiarti, SE, M.Pd
Subjects: Teknologi dan Ilmu Terapan > Teknologi (umum) > Teknologi Pendidikan
Divisions: FIP > S1 Teknologi Pendidikan
Depositing User: Users 1154 not found.
Date Deposited: 10 Mar 2020 15:31
Last Modified: 10 Mar 2020 15:31
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/5088

Actions (login required)

View Item View Item