DINDA PUTRI LARASATI, . (2022) PENGARUH LINGKUNGAN KELUARGA DAN EFIKASI DIRI TERHADAP MINAT MENJADI GURU PADA MAHASISWA FAKULTAS EKONOMI UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (680kB) |
|
Text
BAB I.pdf Download (495kB) |
|
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (458kB) |
|
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (346kB) |
|
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (691kB) |
|
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (203kB) |
|
Text
BIBLIOGRAPHY.pdf Restricted to Registered users only Download (273kB) |
|
Text
Dinda Putri Larasati_1709618020_Full Skripsi.pdf Restricted to Registered users only Download (7MB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
|
Text
Dinda Putri Larasati_1709618020_Full Skripsi.pdf Restricted to Registered users only Download (7MB) |
|
Text
TABLE OF CONTENT.pdf Download (274kB) |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh Lingkungan Keluarga (X1) dan Efikasi Diri (X2) terhadap Minat Menjadi Guru (Y) pada mahasiswa Program Studi Pendidikan Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Jakarta 2018. Penelitian ini dilakukan selama delapan bulan terhitung mulai bulan Januari sampai dengan bulan Agustus 2022. Metode penelitian yang digunakan adalah metode survey. Populasi terjangkau pada penelitian ini adalah 310 mahasiswa. Berdasarkan tabel Isaac dan Michael, maka diketahui jumlah sampel penelitian ini sebanyak 175 responden. Teknik pengambilan sampel menggunakan teknik proportional random sampling. Teknik analisis data yang digunakan yaitu: (1) Uji persyaratan analisis yang terdiri dari uji normalitas dan uji linearitas. Hasil uji normalitas Kolmogorov-Smirnov dengan nilai signifikansi variabel lingkungan keluarga sebesar 0,52; nilai signifikansi variabel efikasi diri sebesar 0,61; dan nilai signifikansi variabel minat menjadi guru sebesar 0,200. Hasil uji linearitas nilai Deviation from Linearity variabel lingkungan keluarga sebesar 0,113 dan variabel efikasi diri sebesar 0,164; (2) Uji asumsi klasik yang terdiri dari uji multikolinearitas dan uji heterokedastisitas. Hasil uji multikolinearitas untuk nilai Tolerance sebesar 0,778 > 0,1 dan nilai VIF sebesar 1,285 < 10. Hasil uji heterokedastisitas untuk variabel lingkungan keluarga sebesar 0,853 > 0,05 dan variabel efikasi diri sebesar 0,963 > 0,05; (3) Uji regresi linear berganda dengan hasil persamaan Y = 2,873 + 0,584 X1 + 0,498 X2; (4) Uji hipotesis yang terdiri dari uji F dan uji T. Hasil uji F pada tabel ANOVA yaitu F hitung sebesar sebesar 63,187 > F tabel 3,05. Hal ini berarti terdapat pengaruh secara bersama-sama antara Lingkungan Keluarga (X1) dan Efikasi Diri (X2) terhadap Minat Menjadi Guru (Y). Hasil uji t variabel lingkungan keluarga sebesar 6,365 > t tabel 1,973 dan variabel efikasi diri sebesar 5,177 > t tabel 1,973. Hal ini berarti terdapat pengaruh positif antara Lingkungan Keluarga (X1) terhadap Minat Menjadi Guru (Y) dan pengaruh positif antara Efikasi Diri (X2) terhadap Minat Menjadi Guru (Y). (5) Hasil uji koefisien determinasi (R2 ) diperoleh hasil sebesar 0,584 yang berarti 58,4% variabel minat menjadi guru dapat dijelaskan oleh variabel lingkungan keluarga dan efikasi diri, sedangkan sisanya sebesar 41,6% dipengaruhi oleh variabel lain yang tidak diteliti. ******************** This study aims to determine the effect of Family Environment (X1) and SelfEfficacy (X2) on Interest in Becoming a Teacher (Y) in Educational Study Program students, Faculty of Economics, State University of Jakarta 2018. This research was conducted for eight months starting from January to August. 2022. The research method used is a survey method. The affordable population in this study was 310 students. Based on Isaac and Michael's table, it is known that the number of samples in this study was 175 respondents. The sampling technique used is proportional random sampling technique. The data analysis techniques used are: (1) Analysis requirements test which consists of normality test and linearity test. The results of the Kolmogorov-Smirnov normality test with a significance value of the family environment variable of 0.52; the significance value of the self-efficacy variable is 0.61; and the significance value of the variable interest in being a teacher is 0.200. The results of the linearity test of Deviation from Linearity for family environment variables are 0.113 and self-efficacy variables are 0.164; (2) Classical assumption test consisting of multicollinearity test and heteroscedasticity test. The results of the multicollinearity test for the Tolerance value of 0.778 > 0.1 and the VIF value of 1.285 < 10. The results of the heteroscedasticity test for the family environment variable were 0.853 > 0.05 and the self-efficacy variable was 0.963 > 0.05; (3) Multiple linear regression test with the results of the equation Y = 2.873 + 0.584 X1 + 0.498 X2; (4) Hypothesis test consisting of F test and T test. The results of the F test in the ANOVA table are F count of 63.187 > F table 3.05. This means that there is a joint influence between the Family Environment (X1) and Self-Efficacy (X2) on Interest in Becoming a Teacher (Y). The results of the t-test for the family environment variable are 6.365 > t table 1.973 and the self-efficacy variable is 5.177 > t table 1.973. This means that there is a positive influence between Family Environment (X1) on Interest in Becoming a Teacher (Y) and a positive influence between Self-Efficacy (X2) on Interest in Becoming a Teacher (Y). (5) The results of the coefficient of determination test (R2) obtained a result of 0.584 which means that 58.4% of the variables of interest in becoming a teacher can be explained by family environment variables and self-efficacy, while the remaining 41.6% is influenced by other variables not examined
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dra. Rr. Ponco Dewi Karyaningsih, M.M 2). Marsofiyati, S.Pd., M.Pd |
Subjects: | Ilmu Sosial > Industri, Buruh, Produksi > Pendidikan Ekonomi |
Divisions: | FE > S1 Pendidikan Ekonomi |
Depositing User: | PKL . |
Date Deposited: | 02 Oct 2024 23:25 |
Last Modified: | 02 Oct 2024 23:25 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/51109 |
Actions (login required)
View Item |