AKOMODASI PEMBELAJARAN BAGI PESERTA DIDIK HAMBATAN INTELEKTUAL KELAS VI DI SDN SUSUKAN 01 JAKARTA

FAISAL AKBAR, . (2025) AKOMODASI PEMBELAJARAN BAGI PESERTA DIDIK HAMBATAN INTELEKTUAL KELAS VI DI SDN SUSUKAN 01 JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (780kB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (235kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (394kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (177kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (671kB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (71kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (212kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh data melalui pengalaman langsung terkait pelaksanaan akomodasi pembelajaran yang dilakukan oleh guru kelas dalam membelajarkan peserta didik hambatan intelektual di kelas VI SDN Susukan 01, Jakarta Timur. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Sumber data primer dalam penelitian ini adalah guru kelas dan guru pembimbing khusus SDN Susukan 01 Jakarta Timur. Pengumpulan data diambil berdasarkan kegiatan observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa akomodasi yang dikembangkan oleh guru sudah berjalan dengan baik di kelas VI. Akomodasi yang dikembangkan antara lain 1) Kurikulum yang menggunakan model modifikasi, 2) Guru pembimbing khusus yang melayani kebutuhan belajar peserta didik hambatan intelektual, 3) Media pembelajaran yang menggunakan bentuk audio, visual, dan benda sehari-hari, 4) Pengelolaan kelas yang berupa pengaturan tempat duduk, metode individual dan pemberian penguatan positif, dan 5) Ruang sumber yang digunakan untuk meningkatkan keterampilan peserta didik hambatan intelektual. Berdasarkan hasil penelitian, menunjukkan bahwa guru sudah mengembangkan layanan akomodasi di kelas VI, maka hal ini berdampak pada pembelajaran peserta didik hambatan intelektual di kelas yang terlayani. Kata Kunci : Pendidikan Inkusi; akomodasi pembelajaran; peserta didik hambatan intelektual ***** This research aims to obtain data through direct experience regarding the implementation of learning accommodations carried out by classroom teachers in teaching students with intellectual disabilities in class VI of SDN Susukan 01, East Jakarta. This research uses a qualitative research method with a descriptive approach. The primary data sources in this study are classroom teachers and special education teachers at SDN Susukan 01 East Jakarta. Data collection was carried out based on observation, interviews, and documentation. The results of the study indicate that the accommodations developed by the teachers are running well in class VI. The accommodations developed include 1) A curriculum that uses a modification model, 2) A special education teacher who serves the learning needs of students with intellectual disabilities, 3) Learning media that uses audio, visual, and everyday objects, 4) Classroom management in the form of seating arrangements, individual methods, and the provision of positive reinforcement, and 5) A resource room used to improve the skills of students with intellectual disabilities. Based on the research results, it shows that the teacher has developed accommodation services in class VI, which has an impact on the learning of students with intellectual disabilities in the served class.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Leliana Lianty, M.Pd; 2). Dr. M. Arief Taboer, M.Pd
Subjects: Pendidikan > Pendidikan Khusus
Divisions: FIP > S1 Pendidikan Luar Biasa
Depositing User: Users 27003 not found.
Date Deposited: 27 Feb 2025 06:09
Last Modified: 27 Feb 2025 06:09
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/53770

Actions (login required)

View Item View Item