AULIA PRATIWI ARBAYANI, . (2025) PENGARUH MINAT BELAJAR PESERTA DIDIK DAN DUKUNGAN TEMAN SEBAYA TERHADAP HASIL BELAJAR EKONOMI DI SMAN 50 JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
![]() |
Text
COVER.pdf Download (783kB) |
![]() |
Text
BAB I.pdf Download (432kB) |
![]() |
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (618kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (506kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (576kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (363kB) | Request a copy |
![]() |
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (373kB) |
![]() |
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
Hasil belajar adalah perubahan dalam kemampuan yang dicapai oleh peserta didik setelah menjalani proses belajar, yang meliputi aspek kognitif, afektif, dan psikomotor. Tujuan dari penulisan ini adalah untuk menentukan apakah hasil belajar ekonomi dapat dipengaruhi oleh minat belajar peserta didik dan dukungan teman sebaya di SMAN 50 Jakarta. Penulisan ini menggunakan metode kuantitatif dengan desain penulisan survei. Populasi dalam penulisan ini mencakup 251 peserta didik kelas sepuluh dan sampel 154 peserta didik yang ditentukan dengan rumus slovin. Hasil menunjukkan signifikansi minat belajar peserta didik terhadap hasil belajar sebesar 0.000 dan Koefisien Standar B sebesar 0.609. Variabel dukungan teman sebaya memiliki dampak negatif sebesar 0.413 pada hasil belajar, meskipun signifikansinya juga di bawah 0.05 (0.000). Namun, dukungan teman sebaya memiliki pengaruh positif yang signifikan terhadap minat belajar, dengan nilai signifikansi 0.000 yang lebih kecil dari 0.05 dan R Square sebesar 0.176. Hal ini berarti bahwa 17,6% dari variabel minat belajar dapat dijelaskan oleh dukungan teman sebaya. ***** Learning outcomes are changes in the abilities achieved by students after undergoing the learning process, which includes cognitive, affective, and psychomotor aspects. The purpose of this study is to determine whether economics learning outcomes can be influenced by students' interest in learning and peer support at SMAN 50 Jakarta. This study uses a quantitative method with a survey research design. The population in this study includes 251 tenth-grade students and a sample of 154 students determined by the Slovin formula. The results show a significance of students' interest in learning towards learning outcomes of 0.000 and Standardized Coefficients B of 0.609. The variable of peer support has a negative impact of 0.413 on learning outcomes, although its significance is also below 0.05 (0.000). However, peer support has a significant positive effect on learning interest, with a significance value of 0.000 which is smaller than 0.05 and an R Square of 0.176. This means that 17.6% of the learning interest variable can be explained by peer support.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Prof. Dr. I Ketut R. Sudiarditha, M. Si ; 2). Aditya Pratama, S. Pd., M. Pd |
Subjects: | Pendidikan > Teori, Penelitian Pendidikan |
Divisions: | FE > S1 Pendidikan Ekonomi |
Depositing User: | Aulia Pratiwi Arbayani . |
Date Deposited: | 06 Aug 2025 03:10 |
Last Modified: | 06 Aug 2025 03:10 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/58177 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |