QUALITY OF ARGUMENTATIVE EXPOSITIONS MODEL TEXT IN SENIOR HIGH SCHOOL TEXTBOOKS: TOULMIN ARGUMENTATIVE PERSPECTIVE

KINDY KHUDI FIRMANSYAH, . (2025) QUALITY OF ARGUMENTATIVE EXPOSITIONS MODEL TEXT IN SENIOR HIGH SCHOOL TEXTBOOKS: TOULMIN ARGUMENTATIVE PERSPECTIVE. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (826kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (224kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (371kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (372kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (448kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (186kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (317kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Argumentative writing is essential in fostering students’ critical thinking, particularly through well-structured model texts in textbooks. Yet, little attention has been given to how these texts quality as models for learning argumentation. Toulmin’s Argumentation Model (2003) provides a framework to evaluate the quality of arguments using six components: claim, ground, warrant, backing, rebuttal, and qualifier. This study investigates the quality and level of argumentative exposition model texts in two Senior High School English textbooks: “Bahasa Inggris Tingkat Lanjut” (Grade 11) and “Life Today” (Grade 12). Using a mixed method design, this research applied deductive qualitative content analysis (DQCA) to analyse nine purposively selected model texts. Each text was analysed based on the presence of Toulmin’s elements (2003) and classified using Klieger and Rochsar’s framework of argumentative quality (2017). The findings show that all texts include one claim, supported by an average of 6.00 grounds and 2.89 warrants. They also contain 2.89 backings, 0.89 rebuttals, and 0.78 qualifiers. All texts fulfil the fundamental elements of Toulmin’s model, though use of additional elements varies. Most texts are classified at Level 5, indicating high argumentative quality, while two texts fall below this level. These findings suggest that while the textbooks generally provide high quality argument, there is still a need for more consistent inclusion of all argument elements to fully support students’ argumentative skills. ***** Menulis argumentatif sangat penting dalam mengembangkan kemampuan berpikir kritis siswa, terutama melalui teks model yang terstruktur dengan baik dalam buku teks. Namun, perhatian terhadap kualitas teks-teks ini sebagai model untuk pembelajaran argumentasi masih sangat minim. Toulmin’s Argumentation Model (2003) menyediakan kerangka kerja untuk mengevaluasi kualitas argumen melalui enam komponen: klaim, dasar, jaminan, dukungan, sanggahan, dan kualifikasi. Penelitian ini mengkaji kualitas dan tingkat teks model eksposisi argumentatif dalam dua buku teks Bahasa Inggris untuk SMA: “Bahasa Inggris Tingkat Lanjut” kelas 11 dan “Life Today” kelas 12. Dengan menggunakan desain metode campuran, penelitian ini menerapkan analisis isi kualitatif deduktif (DQCA) untuk menganalisis sembilan teks model yang dipilih secara purposif. Setiap teks dianalisis berdasarkan keberadaan elemen-elemen Toulmin (2003) dan diklasifikasikan menggunakan kerangka kualitas argumentasi dari Klieger dan Rochsar (2017). Temuan menunjukkan bahwa semua teks mengandung satu klaim, dengan rata-rata 6,00 dasar dan 2,89 jaminan. Selain itu, ditemukan rata-rata 2,89 dukungan, 0,89 sanggahan, dan 0,78 kualifikasi. Semua teks memenuhi elemen fundamental dari model Toulmin, meskipun penggunaan elemen tambahan bervariasi. Sebagian besar teks diklasifikasikan pada Level 5, yang menunjukkan kualitas argumentasi yang tinggi, sementara dua teks berada di bawah level ini. Temuan ini menunjukkan bahwa meskipun buku teks tersebut umumnya menyajikan argumen berkualitas tinggi, masih diperlukan konsistensi yang lebih besar dalam mencantumkan semua elemen argumen agar dapat sepenuhnya mendukung keterampilan argumentatif siswa.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Sri Sulastini, M.A. ; 2). Dr. Hanip Pujiati, S.Pd.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Kindy Khudi Firmansyah .
Date Deposited: 12 Aug 2025 01:13
Last Modified: 12 Aug 2025 01:13
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/59816

Actions (login required)

View Item View Item