MARGARETHA LEONITA TAMBUNAN, . (2025) PELAKSANAAN MEMBACA UJARAN PADA PESERTA DIDIK HAMBATAN PENDENGARAN KELAS 4A SDLB B PANGUDI LUHUR. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
![]() |
Text
File Cover.pdf Download (1MB) |
![]() |
Text
File BAB I.pdf Download (360kB) |
![]() |
Text
FILE BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (571kB) | Request a copy |
![]() |
Text
FILE BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (509kB) | Request a copy |
![]() |
Text
FILE BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (677kB) | Request a copy |
![]() |
Text
FILE BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (289kB) | Request a copy |
![]() |
Text
FILE DAPUS.pdf Download (329kB) |
![]() |
Text
FILE LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan Pelaksanaan Membaca Ujaran Peserta Didik Hambatan Pendengaran Kelas 4A SDLB B Pangudi Luhur. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Teknik pengumpulan datanya menggunakan observasi, wawancara, dan dokumentasi. dengan model Miles dan Huberman dengan alur reduksi data, penyajian data, dan kesimpulan data. Subjek dalam penelitian ini adalah guru wicara, guru kelas dan peserta didik. Hasil penelitian ini juga menunjukkan bahwa pelaksanaan membaca ujaran pada peserta didik hambatan pendengaran dilakukan untuk meningkatkan kemampuan peserta didik dalam berkomunikasi, dilakukan secara rutin dengan fasilitas yang sudah disediakan oleh sekolah, guru kelas dan guru wicara akan menggunakan Metode Maternal Reflektif yang menggunakan percakapan sebagai kegiatan untuk membaca ujaran, sangat dibutuhkan pengulangan agar peserta didik semakin terlatih dalam keterampilan membaca ujarannya. Guru kelas, guru bicara, orang tua, serta lingkungan di sekitar peserta didik harus membangun kerjasama yang baik dalam meningkatkan keterampilan membaca ujaran tersebut. Penilaian yang dilakukan oleh guru kelas atau guru bicara dalam membaca ujaran bisa berupa tes lisan maupun menulis ujaran ke dalam buku. Kata Kunci: Membaca Ujaran, Peserta Didik, Hambatan Pendengaran ***** This study aims to describe the Implementation of Speech Reading for Students with Hearing Impairments in Class 4A of SDLB B Pangudi Luhur. This study uses a qualitative approach with the Miles and Huberman model with data reduction flow, data presentation, and data conclusions. The data collection techniques use observation, interviews, and documentation. The subjects in this study are speech teachers, class teachers and students. The results of this study also show that the implementation of speech reading for students with hearing impairments is carried out to improve students' ability to communicate, carried out routinely with facilities provided by the school, class teachers and speech teachers will use the Maternal Reflective Method which uses conversation as an activity for speech reading, repetition is very necessary so that students are increasingly trained in their speech reading skills. Class teachers, speech teachers, parents, and the environment around students must build good cooperation in improving these speech reading skills. Assessments carried out by class teachers or speech teachers in speech reading can be in the form of oral tests or writing speech into books. Keywords: Speech Reading, Deaf Student, Hearing Imparment
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Irah Kasirah, M.Pd. ; 2). Leliana Lianty, M.Pd. |
Subjects: | Pendidikan > Pendidikan Khusus |
Divisions: | FIP > S1 Pendidikan Luar Biasa |
Depositing User: | Margaretha Leonita Tambunan . |
Date Deposited: | 12 Sep 2025 01:10 |
Last Modified: | 12 Sep 2025 01:10 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/62277 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |