INDIRA ROYANA ZAMZAMI, . (2020) PROFIL KESEJAHTERAAN PSIKOLOGIS PADA MAHASISWA ASRAMA ISLAM SULTHON AULIA JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
BAB 1.pdf Download (201kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (277kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (423kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (536kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (128kB) | Request a copy |
|
Text
COVER.pdf Download (906kB) |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (204kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (550kB) | Request a copy |
Abstract
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui profil kesejahteraan psikologis mahasiswa Asrama Islam Sulthon Aulia. Metode penelitian yang digunakan adalah survey dengan responden sebanyak 45 mahasiswa. Pengambilan sampel menggunakan teknik nonprobabilty sampling dengan jenis sampling jenuh. Instrumen yang digunakan adalah Scale of Psychological Well-Being yang telah diadaptasi ke bahasa Indonesia dan dianalisis menggunakan analisis deskriptif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa sebesar 56% mahasiswa memiliki kesejahteraan psikologis yang tinggi. Kesejahteraan psikologis tinggi ditandai dengan kemampuan dalam penerimaan diri, hubungan positif dengan orang lain, mandiri, mengalami pertumbuhan pribadi, memiliki tujuan dalam hidup, serta menguasai lingkungannya. Sebesar 44% mahasiswa memiliki kesejahteraan psikologis yang rendah. Hal ini ditandai dengan kemampuan yang kurang dalam penerimaan diri, berhubungan dengan orang lain, tidak dapat mandiri, tidak mengalami pertumbuhan pribadi yang baik, serta tidak mampu menguasai lingkungannya. Dimensi tertinggi yaitu penerimaan diri, hubungan positif, otonomi, dan tujuan dalam hidup. Dimensi terendah yaitu pertumbuhan pribadi dan penguasaan lingkungan. Kata kunci: Kesejahteraan Psikologis, Dewasa Awal, Mahasiswa, Asrama Islam. This study aims to describe psychological well-being profile among Sulthon Aulia Islamic Boarding School students.The sampling technique used is nonprobability sampling with saturated technique sample. The research method used is surveyed on 45 students at Sulthon Aulia Islamic Boarding School. The instrument used is Scale of Psychological Well-Being which has adapted to Bahasa and has been analyzed using descriptive analysis. The result of this study shows that 56% of students at Sulthon Aulia Islamic Boarding School have high psychological well-being. Student who gets high psychological well-being is characterized by the ability to accept themselves as they are, to build a positive relationships toward others, to be independent, to experience personal growth, to have a purpose in life, and to have control in their environment. Another result shows that 44% of students have lower psychological well-being that characterized by a lack of ability in self-acceptance, relating to other people, not being able to be independent, not experiencing personal growth, and not being able to control the environment. The highest dimensions are self-acceptance, positive relationships, autonomy, and purpose in life. The lowest dimensions are personal growth and environmental mastery. Keywords: Psychological Well-Being, Early Adulthood, College Student, Islamic Boarding School.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Aip Badrujaman, M.Pd 2). Karsih, M.Pd |
Subjects: | Pendidikan > Bimbingan dan Konseling |
Divisions: | FIP > S1 Bimbingan Dan Konseling |
Depositing User: | Users 5851 not found. |
Date Deposited: | 09 Sep 2020 02:42 |
Last Modified: | 09 Sep 2020 02:42 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/10304 |
Actions (login required)
View Item |