RUSTIKA SARI, . (2020) PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN PERMAINAN MONOSIKA (MONOPOLI SIKLUS AIR) PADA PEMBELAJARAN IPA KELAS V SEKOLAH DASAR. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (950kB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (224kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (374kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (460kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (896kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (386kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (468kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan media pembelajaran berupa media permainan MONOSIKA (Monopoli Siklus Air) pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam kelas V Sekolah Dasar. Responden dalam pengembangan ini terdiri dari satu ahli media, satu ahli materi dan satu ahli bahasa dan dikarenakan pandemi covid-19 uji coba pengguna hanya pada sampai tahap one to one dengan 5 peserta didik kelas V yang berada di sekitar rumah peneliti. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian dan pengembangan (R&D) dengan menggunakan model ASSURE. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi dan kuesioner. Hasil uji coba pengembangan media permainan MONOSIKA kepada para ahli diperoleh nilai rata-rata 98,45% untuk ahli media, 97,2% untuk ahli materi dan 95,45% untuk ahli bahasa. Hasil uji coba pengguna 98,3% untuk tahap one to one. Hal ini menunjukkan bahwa media permainan MONOSIKA termasuk ke dalam kategori “sangat baik” sehingga layak digunakan dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Tema 8 “Lingkungan Sahabat Kita” kelas V Sekolah Dasar. This research and development aims to produce learning media in the form of MONOSIKA (Monopoli Siklus Air) game media on learning Natural Sciences class V Elementary School. Respondents in this development consisted of one media expert, one material expert and one linguist and due to the covid19 pandemic the user trial only reached one to one stage with 5 class V students around the research house. The research method used is research and development (R&D) using the ASSURE model. Data collection techniques used were observation and questionnaires. The results of testing the development of MONOSIKA game media to experts obtained an average value of 98.45% for media experts, 97.2% for material experts and 95.45% for linguists. 98.3% user trial results for the one to one stage. This shows that MONOSIKA game media is included in the category of "very good" so that it is feasible to use in learning the Science of Theme 8 "Environment of Our Friends" class V Elementary School.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Prof. Dr. M Syarif Sumantri, M.Pd. ; 2). Tunjungsari Sekaringtyas, M.Pd. |
Subjects: | Pendidikan > Media Pembelajaran |
Divisions: | FIP > S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
Depositing User: | Users 7062 not found. |
Date Deposited: | 26 Oct 2020 17:51 |
Last Modified: | 26 Oct 2020 17:51 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/11457 |
Actions (login required)
View Item |