RISKA NUR'AINI, . (2021) PENGEMBANGAN MEDIA RODA PUTAR ALFABET UNTUK MENGENAL HURUF VOKAL PADA PESERTA DIDIK HAMBATAN INTELEKTUAL. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (1MB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (327kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (362kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (471kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (937kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (205kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (207kB) | Request a copy |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian karya inovatif ini bertujuan untuk mengembangkan dan menghasilkan produk media pembelajaran dalam mengenal huruf vokal pada peserta didik hambatan intelektual. Dari data hasil analisis masalah dapat disimpulkan bahwa masih terbatasnya media pembelajaran dalam mengenal huruf vokal, sehingga dibutuhkan media pembelajaran yang menarik dan menyenangkan untuk mengenal huruf vokal peserta didik hambatan intelektual kelas III di SLB Kembar Karya Pembangunan I Jakarta. Metode yang digunakan dalam penelitan ini adalah Metode Penelitian dan Pengembangan (Research and Development), dengan model pengembangan ADDIE yang terdiri dari tahap Analyze, Design, Development, Implementation, dan Evaluation. Penilaian Media Roda Putar Alfabet dilakukan melalui validasi dari ahli media, ahli materi, dan ahli peserta didik hambatan intelektual, melalui kuesioner yang diberikan dalam bentuk google form. Media Roda Putar Alfabet ini mendapatkan nilai rata-rata keseluruhan 83,22% dengan kategori sangat baik. Dapat ditarik kesimpulan bahwa Media Roda Putar Alfabet ini dikatakan layak digunakan sebagai media pembelajaran bagi peserta didik hambatan intelektual. Sedangkan, berdasarkan hasil uji coba lapangan terhadap penggunaan media roda putar alfabet dalam pembelajaran mengenal huruf vokal yang dilakukan pada 1 peserta didik hambatan intelektual yaitu peserta didik antusias untuk belajar, menyenangkan, peserta didik menjadi aktif dalam belajar dan fokus saat belajar. Kata Kunci : Media roda putar alfabet, mengenal huruf vokal, membaca, hambatan intelektual This research aims to develop and produce learning media products in learn vocals in students with intellectual disabilities. Based of observation, it can be concluded that there are still limited learning media in recognizing vocals, so that an interesting and fun learning media is needed to learn vocals of class III students with intellectual disability at SLB Kembar Karya Pembangunan I Jakarta. The method used in this research is the Research and Development Method, with the ADDIE development model consisting of Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation stages. The assessment of the Alphabet Spinning Wheel Media was carried out through validation from media experts, material experts, and intellectual disability student experts, through a questionnaire given in the form of a googleform. This Alphabet Spinning Wheel Media obtained an overall average score of 83,22% with the very good category. It can be concluded that the Alphabet Spinning Wheel Media is said to be suitable for use as a learning medium for students with intellectual disability. Meanwhile, based in the results of field trials on the use of alphabet spinning wheel media in learning to learn vocals carried out on 1 student intellectual disability namely students are enthusiastic to learn, fun, students become active in learning and focus while learning. Keywords: Alphabet Spinning Wheel Media, learning vocals, reading, intellectual disability
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Trisna Mulyeni, M.Sc. ; 2). Dr. Irah Kasirah, M.Pd. |
Subjects: | Pendidikan > Pendidikan Khusus Pendidikan > Media Pembelajaran |
Divisions: | FIP > S1 Pendidikan Luar Biasa |
Depositing User: | Users 9774 not found. |
Date Deposited: | 02 Mar 2021 09:01 |
Last Modified: | 02 Mar 2021 09:01 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/13930 |
Actions (login required)
View Item |