M IQBAL ARASID, . (2021) MODEL PROJECT BASED LEARNING DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF PESERTA DIDIK PADA PEMBELAJARAN PPKn SEKOLAH DASAR. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
Cover.pdf Download (460kB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (213kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (353kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (142kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (450kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (129kB) | Request a copy |
|
Text
Daftar Pustaka.pdf Download (233kB) |
|
Text
Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (195kB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK Penelitian kajian pustaka ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan kemampuan berfikir kreatif peserta didik pada pembelajaran PPKn di Sekolah Dasar menggunakan pendekatan project based learning. Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian kualitatif deskriptif dengan model analisis Miles dan Hubermen. Terdapat tiga tahapan yang diakukan dalam penelitian kualitatif pada saat pengumpulan data yaitu reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Teknik pengumpulan data ini menggunakan observasi dan mengkaji sumber pustaka seperti buku, jurnal dan skripsi yang sesuai dengan masalah peneliti. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dengan menggunakan penerapan project based learning dapat meningkatkan kemampuan berfikir kreatif peserta didik pada pembelajaran PPKn di Sekolah Dasar. Dalam pembelajaran PPKn seharusnya dapat menggunakan metode atau pendekatan yang tepat untuk meningkatkan kemampuan berfikir kreatif peserta didik pada pembelajaran PPKn di Sekolah Dasar. Salah satu pendekatan yang dapat digunakan untuk meningkatkan kemampuan berfikir kreatif peserta didik pada pembelajaran PPKn di Sekolah Dasar adalah pendekatan project based learning. Untuk meningkatkan kemampuan berfikir kreatif peserta didik pada pembelajaran PPKn di Sekolah Dasar, seharusnya pembelajaran PPKn dibuat dengan kreatif, menarik, dan kompetitif agar siswa tetap semangat dan tidak merasa bosan saat proses kegiatan belajar mengajar berlangsung. Kata Kunci : Kemampuan berfikir kreatif, project based learning, PPKn, Sekolah Dasar ************** ABSTRACT This literature review research aims to determine the improvement of students' creative thinking skills in PPKn learning in elementary schools using a project- based learning approach. The research method used is descriptive qualitative research methods with the analysis model of Miles and Hubermen. There are three stages in qualitative research at the time of data collection, namely data reduction, data presentation, and drawing conclusions. This data collection technique uses observation and examines library sources such as books, journals and theses that are in accordance with the researcher's problem. The results showed that by using the application of project based learning can improve students' creative thinking skills in PPKn learning in elementary schools. In PPKn learning, it should be able to use the right method or approach to improve the creative thinking skills of students in PPKn learning in elementary schools. One approach that can be used to improve students' creative thinking skills in PPKn learning in elementary schools is a project based learning approach. To improve students' creative thinking skills in PPKn learning in elementary schools, PPKn learning should be made creatively, interestingly, and competitively so that students stay enthusiastic and don't feel bored when the teaching and learning process takes place. Keyword : Creative Thinking Skills, Project Based Learning, Civic Education, Elementary School
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dra. Nina Nurhasanah, M.Pd. ; 2). Dra. Sehati Kaban, M.Pd. |
Subjects: | Pendidikan > Penelitian Tindakan Kelas > Pendidikan Dasar dan Menengah |
Divisions: | FIP > S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
Depositing User: | Users 10551 not found. |
Date Deposited: | 27 Apr 2021 03:08 |
Last Modified: | 27 Apr 2021 03:08 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/16063 |
Actions (login required)
View Item |