ASEP SANJAYA, . (2021) PENGEMBANGAN APLIKASI “SALADIN” SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN MATERI AKHLAK UNTUK KELAS XI DI SMK NEGERI 10 JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (1MB) |
|
Text
BAB I.pdf Download (316kB) |
|
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (398kB) | Request a copy |
|
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (389kB) | Request a copy |
|
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) | Request a copy |
|
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (242kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (307kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran SALADIN pada materi hormat pada orang tua dan guru untuk kelas XI di SMK Negeri 10 Jakarta. Untuk mengetahui kelayakan produk berdasar penilaian ahli materi dan ahli media. Penelitian ini merupakan penelitian dan pengembangan (Research and Development) yang dilakukan pada media pembelajaran SALADIN dalam materi hormat kepada orang tua dan guru jenjang kelas XI di SMK Negeri 10 Jakarta. Aplikasi ini dibuat dalam dua platform yakni dalam bentuk aplikasi web (untuk guru) dan dalam bentuk aplikasi android (untuk siswa). Desain penelitian ini menggunakan metode ADDIE yang tersusun dari 5 tahap pengembangan yakni tahap analisis, tahap desain, tahap pengembangan, tahap implementasi, dan tahap evaluasi. Teknik pengumpulan data yang digunakan terdiri dari wawancara dan angket. Penelitian ini menunjukkan bahwa media pembelajaran SALADIN melalui penilaian validasi dari ahli materi dengan perolehan sebesar 3,2 dengan kategori “Cukup” serta penilaian validasi dari ahli media dengan perolehan 3,5 dengan kategori “Baik”. Selanjutnya produk memalui tahap pengujian oleh guru PAI dengan perolehan 96% dengan kategori “Sangat Baik” dan uji penerapan oleh siswa dengan perolehan 87% dengan kategori “Sangat Baik”. Maka dapat disimpulkan bahwa media pembelajaran SALADIN sebagai media pembelajaran akhlak pada materi hormat kepada guru dan orang tua dalam kategori “Baik” serta layak untuk digunakan. ********** The aims of this study is to develop SALADIN learning media on the subject of respect for parents and teachers for class XI at SMK Negeri 10 Jakarta. To find out the feasibility of a product based on the assessment of material experts and media experts. The type of this research is a research and development (Research and Development) carried out on SALADIN learning media in the subject of respect for parents and class XI teachers at SMK Negeri 10 Jakarta. This application is made on two platforms, namely in the form of a web application (for teachers) and in the form of an android application (for students). This research design uses the ADDIE methods which is composed of 5 stages of development, namely the analysis stage, the design stage, the development stage, the implementation stage, and the evaluation stage. The data collection techniques used consisted of interviews and questionnaires. This study shows that the SALADIN learning media through the validation assessment of material experts with a gain of 3.2 with the category "Enough" and the validation assessment from the media expert with a gain of 3.5 with the category "Good". Furthermore, the product went through a testing phase by the Islamic Education teacher with a gain of 96% in the "Very Good" category and an application test by students with a gain of 87% in the "Very Good" category. So it can be concluded that the SALADIN learning media as a medium for learning morals in respect to teachers and parents in the "Good" category and suitable for use.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Rihlah Nur Aulia, M.A. ; 2). Dr. Amaliyah, M.Pd. |
Subjects: | Filsafat, Psikologi & Agama > Islam (Ajaran Islam dan pendidikan Islam) |
Divisions: | FIS > S1 Pendidikan Agama Islam |
Depositing User: | Users 10833 not found. |
Date Deposited: | 20 Aug 2021 07:15 |
Last Modified: | 20 Aug 2021 07:15 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/16870 |
Actions (login required)
View Item |