PROJECT-BASED LEARNING CHARACTERISTICS IN THE ENGLISH TEACHING AND LEARNING: A CASE STUDY AT SMPN 198 JAKARTA

SHIFA ANGGRIANA, . (2021) PROJECT-BASED LEARNING CHARACTERISTICS IN THE ENGLISH TEACHING AND LEARNING: A CASE STUDY AT SMPN 198 JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (466kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (604kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (504kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (942kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (323kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (545kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

The changing situation regarding to the pandemic and realities of the 21st century necessity has shifted fundamental needs in education. Promoting students with working skills as required in 21st century skills has become major responsibility apart of developing academic abilities. Project-Based Learning is promoted a lot as the learning approach which integrates the 21st century skills. This research was meant to identify and describe relevant characteristics of Project-Based Learning by reputable organizations, institutions and scholars. Afterwards, the research was meant to reveal which Project-Based Learning characteristics have been integrated by teachers and students in learning processes at a public Junior High School. A case design with content analysis was employed in the study. Techniques of data collection were collecting information, explanations and elaborations on nine pertinent documents to identify the characteristics and indicators of Project-Based Learning to be accommodated in English Language Teaching and Learning; and observing the four English teaching and learning processes. The result of this study revealed the six relevant Project-Based Learning characteristics have been identified, there are: implicating student active engagement, incorporating communication and collaboration, meaningful task implementation, process oriented, emphasizing learner autonomous, and implicating problem solving competences. The researcher found only five relevant Project-Based Learning characteristics that have been integrated in the English teaching and learning for VII and VIII grade at SMPN 198 Jakarta, there were: implicating student active engagement, incorporating communication and collaboration, meaningful task implementation, process oriented, and emphasizing learner autonomous which only several of indicators of each characteristics were achieved. ************* Kebutuhan akan perubahan situasi terkait pandemi dan realitas abad 21, sudah beralih menjadi kebutuhan dalam dunia pendidikan. Meningkatkan siswa dengan keterampilan kerja seperti yang disyaratkan dalam keterampilan abad ke-21 telah menjadi tanggung jawab utama selain mengembangkan kemampuan akademik. Pembelajaran Berbasis Proyek banyak dipromosikan sebagai pendekatan pembelajaran yang mengintegrasikan keterampilan abad ke-21. Penelitian ini dimaksudkan untuk mengidentifikasi dan mendeskripsikan karakteristik yang relevan dari Pembelajaran Berbasis Proyek oleh organisasi, institusi, dan cendekiawan terkemuka. Selanjutnya, penelitian ini dimaksudkan untuk mengungkap karakteristik Project Based Learning mana yang telah diintegrasikan oleh guru dan siswa dalam proses pembelajaran di sebuah SMP Negeri. Sebuah desain kasus dengan analisis konten digunakan dalam penelitian ini.Teknik pengumpulan data adalah pengumpulan informasi, penjelasan dan penjabaran dokumen terkait untuk mengidentifikasi karakteristik dan indikator Pembelajaran Berbasis Proyek yang akan diakomodasi dalam Pembelajaran Bahasa Inggris; dan dengan mengamati empat proses belajar mengajar bahasa Inggris. Hasil penelitian ini mengungkapkan enam karakteristik Pembelajaran Berbasis Proyek relevan yang teridentifikasi, yaitu:, mengimplikasikan keterlibatan peserta didik secara aktif, menggabungkan komunikasi dan kolaborasi, implementasi tugas yang bermakna, berorientasi pada proses, menekankan kemandirian peserta didik, dan mengimplikasikan kompetensi pemecahan masalah. Peneliti hanya menemukan lima karakteristik Pembelajaran Berbasis Proyek yang relevan yang telah terintegrasi dalam pembelajaran bahasa Inggris untuk kelas VII dan VIII di SMPN 198 Jakarta, yaitu: mengimplikasikan keterlibatan peserta didik secara aktif, menggabungkan komunikasi dan kolaborasi, implementasi tugas yang bermakna, berorientasi pada proses, dan menekankan kemandirian peserta didik yang mana hanya beberapa indikator dari masing-masing karakteristik yang tercapai.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Sri Sumarni, M.Pd. ; 2). Dr. Sri Sulastini, M.A
Subjects: Pendidikan > Pendidikan Dasar
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 11432 not found.
Date Deposited: 08 Sep 2021 00:59
Last Modified: 08 Sep 2021 00:59
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/19800

Actions (login required)

View Item View Item