REPRESENTATION OF OVERWEIGHT WOMEN IN GOLD’S GYM’S ADVERTISEMENTS

MELLY DHARMAYANTI, . (2021) REPRESENTATION OF OVERWEIGHT WOMEN IN GOLD’S GYM’S ADVERTISEMENTS. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (814kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (447kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (488kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (376kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (691kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (372kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (448kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (568kB) | Request a copy

Abstract

Sebagai salah satu sumber ideologi yang paling kuat dan pervasif, media massa memainkan peranan penting dalam membentuk stigma terhadap berat badan di masyarakat. Iklan pusat kebugaran tidak terkecuali. Iklan pusat kebugaran berkontribusi dalam penyebaran stigma berat badan dengan memberikan representasi yang berlebihan terhadap tubuh langsing ideal. Namun, tubuh langsing ideal lebih ditekankan pada perempuan dibandikan dengan laki-laki karena bertubuh langsing dianggap sebagai salah satu sifat keperempuanan. Menggunakan teori visual semiotik sosial Kress dan van Leeuwen dan teori transitivitas M.A.K Halliday, penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki representasi perempuan berkelebihan berat badan dalam empat pilihan iklan Gold's Gym. Teori visual semiotik sosial Kress dan van Leeuwen digunakan untuk menganalisi teks verbal, sedangkan sistem transitivitas M.A.K Halliday digunakan untuk menganalisis teks verbal. Ditemukan bahwa perempuan yang berkelebihan berat badan yang digambarkan di iklan Gold's Gym ditampilkan tidak melakukan aktivitas fisik apapun melainkan makan dan diam yang memberi kesan bahwa mereka adalah orang yang pemalas. Mayoritas wanita berkelebihan berat badan direpresentasikan tidak melakukan kontak mata dengan penonton yang menunjukan bahwa mereka hanya disajikan sebagai objek kontemplasi kepada penonton alih-alih individu, dan mereka juga dipotret dari sudut yang tinggi yang mengindikasikan bahwa mereka memiliki derajat yang lebih rendah daripada penonton. Ditemukan pula bahwa proses material merupakan proses yang dominan dalam merepresentasikan perempuan berkelebihan berat badan yang memberi kesan bahwa mereka kurang aktif bergerak. *********** As the most powerful and pervasive sources of ideology, mass media play an important role in shaping weight stigma in our society. Fitness advertisements are no exception. Fitness advertisements contribute to the spread of weight stigma by overpresenting thin-ideal bodies. However, the thin ideal body is much more emphasized to women than to men as being thin is one of the femininity traits. Deploying visual social semiotics by Kress and van Leeuwen and transitivity system by M.A.K Halliday, this study seeks to explore the representation of overweight women in four selected Gold's Gym's advertisements. Kress and van Leeuwen's visual social semiotics was employed to analyze the visual text and M.A.K Halliday’s transitivity system was employed to analyzed the verbal text. It is found that the overweight women depicted in Gold’s Gym’s advertisements are presented not engaging in any kind of physical activity but only eating and staying still which suggests that they are lazy people. The majority of overweight women are represented not making eye contact with the viewer which suggests that they are only presented as objects of contemplation to the viewer instead of individuals, and they are also photographed from a high angle which indicates that they are more inferior than the viewer. It is also discovered that the material process is the dominant process in representing overweight women which suggests that they are not active enough.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Nurul Adha Kurniati, M.Hum. ; 2). Atikah Ruslianti, M.Hum.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Semiotik dan Semantik
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Bahasa dan Kesusastraan > Sastra Inggris
Divisions: FBS > S1 Sastra Inggris
Depositing User: Users 12125 not found.
Date Deposited: 09 Sep 2021 04:31
Last Modified: 09 Sep 2021 04:31
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/19856

Actions (login required)

View Item View Item