PENGEMBANGAN PROGRAM PELATIHAN MEMBUAT VIDEO PEMBELAJARAN BAGI GURU SMP

GANI GUNADI, . (2021) PENGEMBANGAN PROGRAM PELATIHAN MEMBUAT VIDEO PEMBELAJARAN BAGI GURU SMP. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (226kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (645kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (290kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (676kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (168kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (200kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (626kB) | Request a copy

Abstract

Penelitian pengembangan ini berjudul “Pengembangan Program Pelatihan Membuat Video Pembelajaran bagi Guru SMP” memiliki tujuan untuk dapat menghasilkan program pelatihan tentang membuat Video Pembelajaran yang dapat membuat para guru menjadi lebih kreatif dalam menggunakan dan membuat media pembelajaran khususnya dengan menggunakan media video pembelajaran yang diharapkan bisa menjadikan proses pembelajaran menjadi lebih menarik atensi siswa sehingga tentunya akan meningkatkan kinerja dan kompetensi guru dalam mengajar. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian dan pengembangan dengan menggunakan Model Pengembangan Instruksional (MPI). Ditahap identifikasi terdapat suatu kesenjangan atau gap yaitu kebutuhan penggunaan media video pembelajaran yang dinilai dapat membuat pembelajaran menjadi lebih menarik dan interaktif tetapi belum ada kemampuan yang dimiliki para guru agar dapat membuat media video pembelajaran. Selanjutnya ditahap pengembangan dilakukan pengembangan program pelatihan tentang membuat video pembelajaran yang mudah bagi guru SMP yang menghasilkan produk yaitu kurikulum pelatihan dan modul pendamping pelatihan. Dan pada tahap evaluasi, dilakukan evaluasi formatif yang bertujuan mendapat kritik dan saran sehingga dapat menghasilkan produk pengembangan yang berkualitas. Responden yang terlibat dalam evaluasi formatif pada produk ini adalah ahli materi, ahli media, dan ahli disain instruksional. Nilai yang didapat dari ahli materi adalah 3,53 yang tergolong sangat baik, kemudian ahli media adalah 2,50 yang tergolong baik, dan ahli disain instruksional adalah 3,70 yang tergolong sangat baik. Nilai keseluruhan dari evaluasi formatif yang dilakukan oleh ahli adalah 3,24 yang tergolong sangat baik. Hasil penilaian dan evaluasi dari ahli tersebut digunakan untuk memperbaiki dan meningkatkan kualitas produk yang dihasilkan. This development research entitled "Development of a Training Program for Making Learning Videos for Junior High School Teachers" has the aim of being able to produce training programs on making Learning Videos that can make teachers more creative in using and making learning media, especially by using learning video media which is expected to make the learning process easier. learning becomes more attractive to students' attention so that it will certainly improve the performance and competence of teachers in teaching. The method used in this study is a research and development method using the Model Pembelajaran Instruksional (MPI). At the identification stage, there is a gap or gap, namely the need to use learning video media which is considered to make learning more interesting and interactive but there is no ability for teachers to make learning video media. Furthermore, in the development stage, a training program was developed on making easy learning videos for junior high school teachers who produced products, namely the training curriculum and training companion modules. And at the evaluation stage, a formative evaluation is carried out which aims to get criticism and suggestions so that it can produce quality development products. The respondents involved in the formative evaluation of this product are material expert, media expert, and instructional design expert. The score obtained from the material expert is 3.53 which is classified as very good, then the media expert is 2.50 which is classified as good, and the instructional design expert is 3.70 which is classified as very good. The overall score of the formative evaluation carried out by the expert was 3.24 which was classified as very good. The results of the assessment and evaluation of these experts are used to improve the quality of the products.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Murti Kusuma Wirasti, M.Si ; 2). Dr. Robinson Situmorang, M.Pd
Subjects: Pendidikan > Media Pembelajaran
Divisions: FIP > S1 Teknologi Pendidikan
Depositing User: Users 12389 not found.
Date Deposited: 17 Sep 2021 05:43
Last Modified: 17 Sep 2021 05:43
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/20656

Actions (login required)

View Item View Item