GITA ANGGRAHENI MUJIASTUTI, . (2022) PENGARUH PENGGUNAAN STRATEGI PETA KONSEP TERHADAP HASIL BELAJAR BIOLOGI SISWA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (452kB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (654kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (99kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (99kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (99kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (306kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (542kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
Strategi pembelajaran merupakan bagian yang sangat penting dalam kegiatan pembelajaran. Penerapan strategi pembelajaran yang tepat dengan materi yang diajarkan, akan meningkatkan keefektifan pembelajaran dalam mencapai tujuan pembelajaran. Salah satu keberhasilan tujuan pembelajaran Biologi adalah hasil belajar Biologi yang diperoleh siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan strategi peta konsep terhadap hasil belajar biologi siswa pada materi sistem koordinasi. Penelitian ini dilakukan di SMAN 1 Cikarang Utara pada bulan November hingga Desember 2020 dengan jumlah sampel sebanyak 102 siswa. Metode yang digunakan adalah Quasy Experimental dengan desain Pre test-Post test Randomized Control Group Design. Data diperoleh dari instrumen tes hasil belajar siswa. Uji prasyarat analisis yaitu uji nomalitas dengan menggunakan uji Kolmogorov-Smirnov dan uji homogenitas dengan menggunakan uji Levene. Uji hipotesis dilakukan menggunakan uji t pada taraf signifikansi 0,05. Berdasarkan hasil penelitian, dapat disimpulkan bahwa penggunaan strategi peta konsep berpengaruh terhadap hasil belajar biologi siswa pada materi sistem koordinasi. Learning strategies are a very important part of learning activities. The application of appropriate learning strategies with the material being taught will increase the effectiveness of learning in achieving learning objectives. One of the success objectives of learning Biology is the learning outcomes of Biology obtained by students.. This study aims to determine the effect of using a concept map strategy on the biology student learning outcomes in the coordination system subject. This research was conducted at SMAN 1 Cikarang Utara from November to December 2020 with a total sample is 102 students. The method used is Quasy Experimental with Pre test-Post test Randomized Control Group Design. The data was obtained from the student learning outcomes test instrument. The prerequisite test for analysis is the normality test using the Kolmogorov-Smirnov test and the homogeneity test using the Levene test. Hypothesis testing was carried out using t-test at a significance level of 0.05. Based on the results of the study, it can be concluded that the use of the concept map strategy has an effect on student biology learning outcomes in the coordination system material.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dra. Ratna Dewi Wulaningsih, M.Si.; 2). Dra. Yulilina Retno Dewahrani, M.Biomed |
Subjects: | Pendidikan > Aneka Ragam tentang Pendidikan Sains > Sains, Ilmu Pengetahuan Alam |
Divisions: | FMIPA > S1 Pendidikan Biologi |
Depositing User: | Users 13403 not found. |
Date Deposited: | 04 Mar 2022 03:13 |
Last Modified: | 04 Mar 2022 03:13 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/23212 |
Actions (login required)
View Item |