ARIA SETIA NINGRUM, . (2022) PENGEMBANGAN MULTIMEDIA DENGAN MODEL SIMULASI PADA MATA PELAJARAN DASAR LISTRIK DAN ELEKTRONIKA DI SMK KELAS X. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
01 COVER.pdf Download (4MB) |
|
Text
02 BAB I.pdf Download (1MB) |
|
Text
03 BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
04 BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
05 BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
06 BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
07 DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (1MB) |
|
Text
08 LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRACT This study aims to produce multimedia with a simulation model for Basic Electrical and Electronics subjects, test the feasibility of multimedia with a simulation module developed for use in Basic Electrical and Electronics subjects, and test the effectiveness of multimedia with a simulation model developed for use in Basic Electrical subjects. and Electronics. This study uses the Bergman and Moore development model which has six stages, namely analysis, design, development, production, merging, and validation. The feasibility test was obtained based on expert studies conducted by material experts as well as media and learning design experts. Expert review is used to see the feasibility of multimedia and improve multimedia. After the multimedia was improved, it was then tested on class X SMK students. Media and instructional design experts gave suggestions on the product to add material conclusions and the placement of learning objectives and multimedia could be used for learning after going through the revision process. Then review the material experts on this multimedia stating that the material is adequate and can be used for learning. The results of the feasibility test show that the multimedia with the simulation model developed is in the very feasible category with an average value of 83.7%. The effectiveness test was carried out by giving pre-test and post-test to class X SMK students with analysis using the N-Gain formula. The results of the effectiveness test showed that the average score of students before using multimedia was 51.33 and after using multimedia was 78.67. Based on the N-gain value of 0.59 or in percent is 59% with a fairly effective category, learning using multimedia is able to improve student learning outcomes. Keywords: Development, Multimedia, Simulation ************* ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan multimedia dengan model simulasi mata pelajaran Dasar Listrik dan Elektronika, menguji kelayakan multimedia dengan moduk simulasi yang dikembangkan untuk digunakan pada mata pelajaran Dasar Listrik dan Elektronika, dan menguji efektifitas multimedia dengan model simulasi yang dikembangkan untuk digunakan pada mata pelajaran Dasar Listrik dan Elektronika. Penelitian ini menggunakan model pengembangan Bergman and Moore yang memiliki enam tahap, yaitu analisis, desain, pengembangan, produksi, penggabungan, dan validasi. Uji kelayakan diperoleh berdasarkan kaji ahli yang dilakukan oleh ahli materi serta ahli media dan desain pembelajaran. Kaji ahli digunakan melihat kelayakan multimedia dan memperbaiki multimedia. Setelah multimedia diperbaiki kemudian dilakukan uji kepada siswa SMK kelas X. Ahli media dan desain pembelajaran memberikan saran terhadap produk untuk menambahkan kesimpulan materi serta penempatan tujuan pembelajaran dan multimedia dapat digunakan untuk pembelajaran setelah melalui proses revisi. Kemudian kaji ahli materi pada multimedia ini menyatakan bahwa materi sudah memadai dan sudah dapat digunakan untuk pembelajaran. Hasil uji kelayakan menunjukan bahwa multimedia dengan model simulasi yang dikembangkan termasuk kategori sangat layak dengan nilai rata-rata 83,7%. Uji efektivitas dilakukan dengan memberikan pre test dan post test kepada siswa SMK kelas X dengan analisis menggunakan rumus N-Gain. Hasil uji efektivitas menunjukkan bahwa nilai rata-rata siswa sebelum menggunakan multimedia adalah 51,33 dan setelah menggunakan multimedia adalah 78,67. Berdasarkan nilai N-gain sebesar 0,59 atau dalam persen adalah 59% dengan kategori cukup efektif maka pembelajaran dengan menggunakan multimedia ini mampu meningkatkan hasil belajar siswa. Kata kunci: Pengembangan, Multimedia, Simulasi
Item Type: | Thesis (Magister) |
---|---|
Additional Information: | 1). Prof.Dr. Suyitno Muslim, M.Pd. ; 2). Dr. Eveline Siregar, M.Pd. |
Subjects: | Teknologi dan Ilmu Terapan > Teknik Energi > Energi Listrik Pendidikan > Pendidikan Dasar Pendidikan > Teori, Penelitian Pendidikan |
Divisions: | PASCASARJANA > S2 Teknologi Pendidikan |
Depositing User: | Users 14501 not found. |
Date Deposited: | 18 Mar 2022 03:33 |
Last Modified: | 18 Mar 2022 03:33 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/24836 |
Actions (login required)
View Item |