THE USE OF TEACHER’S QUESTIONS RELATED TO STUDENT’S THINKING SKILLS IN THE LEARNING AND TEACHING PROCESS (A Content Analysis in SMP Muhammadiyah 16)

RAHAYU ZULFA, . (2015) THE USE OF TEACHER’S QUESTIONS RELATED TO STUDENT’S THINKING SKILLS IN THE LEARNING AND TEACHING PROCESS (A Content Analysis in SMP Muhammadiyah 16). Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
4. BAB 1-5.pdf

Download (549kB)
[img] Text
1. ABSTRACT.pdf

Download (198kB)
[img] Text
2. ABSTRACT B.INDO.pdf

Download (6kB)
[img] Text
COVER.pdf

Download (212kB)
[img] Text
3. ACKNOWLEDGEMENT.pdf

Download (183kB)
[img] Text
RIWAYAT HIDUP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (17kB)

Abstract

Pertanyaan telah menjadi aspek utama dalam proses belajar dan guru mempunyai peranan penting untuk meningkatkan prestasi dan pencapaian siswa melalui pertanyaan yang diajukan saat proses belajar dan mengajar. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis pertanyaan-pertanyaan yang diajukan oleh guru pada proses interaksi didalam kelas terkait dengan kemapuan berpikir siswa dengan mengunakan taxonomi Bloom pada dimensi kognitif. Penelitian ini menggunakan model penelitian kenlitatif dengan methologi analisi isi. Data dalam penelitian ini adalah observasi dan wawancara sebagai alat dalam triangulasi data. 1 (satu) orang guru diobservasi dari SMP Muhammadiyah 16 kelas 8 yang terdiri atas 19 siswa (10 orang pria dan 9 orang wanita) mulai dari Maret sampai Juni 2015. Hasil penelitian ini mengindikasikan bahwa pertanyaan pada tingkat kognitif rendah merupakan pertanyaan yang paling sering sering diajukan oleh guru. Pertanyaan pada tingkat berpikir rendah digunakan sebanyak 72% and pada tingkat mengingat digunakan sebanyak 67% dari 92 pertanyaan yang diajukan pada total 5 kali observasi. Sementara itu, berdasarkan tipe pertanyaan terkait kemampuan berpikir ditemukan sebanyak 28% pertanyaan digunakan pada tingkat berpikir tinggi, sementara itu sebanyak 2% pertanyaan diajukan pada tingkat memahami, 16% pertanyaan pada tingkat menerapkan, 9% pertanyaan pada tingkat menganalisa, dan 6% pertanyaan pada tingkat mencipta, namun tidak ada pertanyaan yang diajukan pada tingkat mengevaluasi. Hasil penelitian menunjukan bahwa pertanyaan guru belum mampu meningkatkan kemampuan berpikir siswa karena guru lebih sering menggunakan pertanyaan pada tingkat konitif rendah dan hanya sedikit menggunakan pertanyaan pada tingkat kognitif tinggi. ******** Question becomes a substantial aspect in learning and teachers plays an important role to improve student’s performance and achievement through question in learning and teaching process. This study aimed to analyze the teacher’s questions in classroom interaction related to student’s thinking skills using the revised of Bloom’s taxonomy in cognitive domain dimension. This study use qualitative research which focused on content analysis method. Data of this study was questions that teacher asked through classroom interaction. The instrument of the study use observation and interview as a tool for triangulate data. 1 English teacher were observed in SMP Muhammadiyah grade 8th which contains 19 students (10 males and 9 females) from March to July 2015. The result of this study indicated that the low cognitive question were utilized by teacher most of the time. Convergent questions used 72% and remembering question used 67% from 92 questions in total 5 observations. Dealing with type of questions related to thinking skill found 28% question asked in divergent level, while 2% questions asked in understanding level, 16% questions in applying level, 9% questions in analyzing level and 6% questions in creating level, but none question asked in evaluating level. The result showed that the teacher’s question did not seem to developing student’s thinking skill because teacher frequently asked question in convergent and low-cognitive level, but only a few questions asked in divergent and high-cognitive level.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Darmahusni, MA.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 8922 not found.
Date Deposited: 10 May 2022 01:38
Last Modified: 10 May 2022 01:38
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/28060

Actions (login required)

View Item View Item