FAWWAZ ADHYATMA RAFIANDI, . (2020) PERSEVERANCE IN NIKE’S JUST DO IT CAMPAIGN ADVERTISEMENT. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
Chapter 3.pdf Restricted to Registered users only Download (142kB) |
|
Text
Chapter 4.pdf Restricted to Registered users only Download (586kB) |
|
Text
Appendices.pdf Download (264kB) |
|
Text
Chapter 1.pdf Download (163kB) |
|
Text
Chapter 2.pdf Restricted to Registered users only Download (271kB) |
|
Text
References.pdf Download (154kB) |
|
Text
Chapter 5.pdf Restricted to Registered users only Download (147kB) |
|
Text
cover.pdf Download (1MB) |
Abstract
Studi ini berfokus pada penggambaran dari ide keteguhan dalam iklan kampanye Just Do It dari Nike. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana ide keteguhan digambarkan oleh Nike dalam iklan kampanye Just Do It terbarunya. Untuk mengetahui cara penggambaran ide keteguhan dalam iklan Nike, penulis menggunakan metode deskriptif analitis interpretative. Lebih lanjut, dalam meneliti sumber data, yaitu empat dari kampanye iklan tersebut, penulis menggunakan beberapa teori terkait seperti semiotika visual sosial oleh Gunther Kress & Van Leeuwen, kemudian teori sistemik fungsional linguistik oleh M.A.K. Halliday. Mengingat dalam iklan tersebut terdapat kehadiran manusia, dan ide keteguhan ini berkaitan dengan mereka, penulis menggunakan teori self-determination untuk mengetahui aspek apa saja yang memicu hadirnya ide keteguhan pada masing�masing tokoh dalam tiap-tiap edisi. Hasil yang ditemukan dari proses penelitian tersebut adalah bahwa ide keteguhan ini digambarkan melalui teks-teks visual, seperti tokoh di tiap iklan yang dipilih dengan cara disesuaikan dengan tema besar dari iklan kampanye ini sendiri, kemduai dari gerak tubuh yang dibentuk oleh tokoh dari tiap-tiap iklan, simbol-simbol yang ditempatkan secara khusus berdasarkan dari edisi iklan, serta pemosisian dari tokoh tersebut. Selanjutnya, teks tertulis digunakan untuk memperkuat penggambaran ide keteguhan dengan cara menambahkan informasi tambahan ke dalam konteks narasi yang sudah lebih dulu dibangun oleh teks visual. This study focuses on the portrayal of the idea of perseverance in Nike’s Just Do It campaign advertisement. The purpose of this study is to know how the idea of perseverance is being portrayed in Nike’s latest Just Do It campaign advertisement. To know how the idea of perseverance is being portrayed in Nike’s advertisement, the writer uses a descriptive-analytical-interpretative method. Furthermore, in doing the analysis, some related theory are employed, namely there are Social Visual Semiotics theory by Gunther Kress and Van Leeuwn, and Systemic Functional Linguistics by M.A.K. Halliday. Given that there is human presence within the advertisement, and the idea of perseverance is still relates to them, the writer uses Self-Determination theory by Richard M. Ryan and Edward L. Deci to find out what aspects that trigger the idea of perseverance in each character of each edition. The findings show that the idea of perseverance is portrayed through the visual texts, such as the represented participants within the advertisement that are chosen selectively adjusted to the bigger theme of the campaign advertisement itself, and the gestures formed by the figures in each campaign editions, some symbols and illustrations that are placed specifically based on the campaign editions, as well the position of the represented participant within the image. Furthermore, the written text is used to reinforce the portrayal perseverance by adding additional informations into the narrative which has been constructed by the visual texts
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Hasnini Hasra, M.Hum. |
Subjects: | Bahasa dan Kesusastraan > Sastra Inggris |
Divisions: | FBS > S1 Sastra Inggris |
Depositing User: | Users 14626 not found. |
Date Deposited: | 30 Jun 2022 01:53 |
Last Modified: | 30 Jun 2022 01:53 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/30971 |
Actions (login required)
View Item |