RANIA SYIFA, . (2022) THE WRITERS’ STANCE OF CITATION PRACTICES IN EFL UNDERGRADUATE STUDENTS’ THESES IN APPLIED LINGUISTICS. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (1MB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (194kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (344kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (333kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (312kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (180kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (189kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (532kB) | Request a copy |
Abstract
Studi ini bertujuan untuk menemukan dan mendiskusikan apa dan bagaimana Sikap Penulis yang muncul dari praktik sitasi di skripsi mahasiswa yang menggunakan bahasa Inggris sebagai bahasa asing, terutama di bab Pendahuluan dan Kajian Pustaka. Pendekatan kualitatif dengan statistik deskriptif untuk memberikan deskripsi terhadap data numerikal digunakan untuk menganalisis Sikap Penulis. Dengan mengadopsi kerangka berpikir Coffin (2009), studi ini akan menganalisis kategori dari Sikap Penulis berdasarkan dimensi dialogis. Data untuk studi ini terdiri dari praktis sitasi dari 50 bab Pendahuluan dan Kajian Pustaka di skripsi mahasiswa yang menggunakan bahasa Inggris sebagai bahasa asing di Linguistik Terapan, yang dikumpulkan dari repositori UNJ dari tahun 2018 hingga 2022. Dalam menganlisis data, studi ini menggunakan aplikasi AntConc untuk menemukan frekuensi dari kategori Sikap Penulis. Hasil dari studi ini mengungkap bahwa di bab Pendahuluan dan Kajian Pustaka, kategori utama yang muncul dari Sikap Penulis adalah Pengakuan dengan persentase hampir 70% dari keseluruhan korpus, diikuti dengan Jarak yang mencapai sekitar 25%, dan keduanya tergolong kedalam dialogis perluasan (posisi netral yang membuka banyak perspektif). Hal ini mengindikasikan bahwa penulis cenderung netral dalam pengambilan posisi terhadap referensi. Selanjutnya, dengan mengambil posisi netral, penulis dapat memperkuat argument meereka tanpa menjadi bias dan itu lebih baik daripada mengambil posisi, baik itu mendukung ataupun memberikan kritik. **** This study aims to find out and discuss what and how the writers' stance is shown in citation practices in EFL undergraduate students' theses, especially in Introduction and Literature Review chapter. Qualitative approach with descriptive statistics to give description of numerical data is applied to analyze the writers' stance. Adopting Coffin's (2009) framework, this study will analyze the categories of writers’ stance based on dialogic dimension. The data for this study consists of citations practices from 50 Introduction and Literature Review chapter of EFL undergraduate students' theses in applied linguistics, gathered from repository UNJ from 2018 to 2022. In analyzing the data, this study used AntConc as the tool to find the frequency of the categories of writers' stance. The result of the study revealed that in Introduction and Literature Review chapter, the main category of writers' stance appear is Acknowledge that reach almost 70% from the corpus, followed by Distance that reach around 25%, and both are considered as dialogic expansive (neutral position which opens for multiple point of views). This indicate that writers tend to be neutral in their position-taking towards the references. Furthermore, by taking neutral position, the writers could strengthen their argument without being biased and it is better rather than taking position, whether it is supporting or giving critiques.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). I Wayan Darya, M.A. 2). Siti Wachidah, M.A., Ph.D. |
Subjects: | Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris |
Divisions: | FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Users 16185 not found. |
Date Deposited: | 20 Sep 2022 02:12 |
Last Modified: | 20 Sep 2022 02:12 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/36176 |
Actions (login required)
View Item |