ANALISIS KOMPETENSI PENGELOLAAN PEMBELAJARAN WIDYAISWARA DI PUSAT PENDIDIKAN DAN PELATIHAN PERPUSTAKAAN NASIONAL REPUBLIK INDONESIA

DWI TANTYO FAMBUDI, . (2022) ANALISIS KOMPETENSI PENGELOLAAN PEMBELAJARAN WIDYAISWARA DI PUSAT PENDIDIKAN DAN PELATIHAN PERPUSTAKAAN NASIONAL REPUBLIK INDONESIA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
Cover.pdf

Download (566kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (398kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (626kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (423kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (555kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (290kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (372kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (596kB) | Request a copy

Abstract

Penelitian analisis kompetensi ini bertujuan untuk mendeskripsikan kompetensi pengelolaan pembelajaran widyaiswara di Pusat Pendidikan dan Pelatihan Perpustakaan Nasional Republik Indonesia. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Teknik pengumpulan data menggunakan metode angket, observasi, dan wawancara. Teknik analisis data yang digunakan Model Miles & Huberman, yaitu pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Sedangkan keabsahan data yang digunakan adalah triangulasi sumber. Hasil temuan penelitian ini antara lain: 1) GBPP dan SAP yang disusun oleh widyaiswara berisi nama Diklat hingga metode pembelajaran yang akan digunakan, 2) bahan ajar yang digunakan widyaiswara sebagian besar berasal dari pusat, 3) penerapan pembelajaran orang dewasa disesuaikan dengan durasi waktu Diklat yang tersedia, 4) bentuk komunikasi yang biasa dilakukan widyaiswara dengan peserta Diklat adalah menggunakan proses penggalian pengalaman terlebih dahulu, baru setelah itu diteruskan kepada diskusi antar peserta Diklat mengenai pemecahan masalah yang dapat dilakukan, 5) pemberian motivasi semangat belajar pada peserta Diklat dengan penggunaan ice breaking yang bertujuan untuk mengembalikan fokus belajar serta motivasi semangat belajar peserta diklat, 6) evaluasi Diklat yang digunakan widyaiswara adalah evaluasi proses. Kontribusi penelitian ini yaitu: 1) Dapat menjadi bahan acuan bagi Pusdiklat Perpusnas untuk mengetahui kompetensi pengelolaan pembelajaran Widyaiswara, 2) Untuk memberikan informasi bagi Widyaiswara tentang pentingnya kompetensi pengelolaan pembelajaran dalam menjalankan diklat. Competency analysis is an activity that is planned and carried out seriously by using critical thinking to obtain new discoveries of objects to be studied or observed in this case the competence of widyaiswara management by researchers by finding accurate evidence on the object. This study aims to describe the competence of widyaiswara in managing learning at the National Library education and training center of the Republic of Indonesia. This research is a descriptive research with a qualitative approach. Data collection techniques use the methods of questionnaires, observations, interviews and documentation. The data analysis techniques used by The Miles & Huberman Model, namely data collection, data reduction, data presentation, and conclusion drawing. While the validity of the data used is source trianggulation. The results of this study include: 1) GBPP and SAP compiled by widyaiswara contain the name of the training to the learning method to be used, 2) the teaching materials used by widyaiswara mostly come from the center, 3) the application of adult learning is adjusted to the duration of the available training time, 4) the form of communication that widyaiswara usually does with training participants is to use the process of extracting experiences first, only then is it forwarded to discussions between training participants regarding problem solving that can be done, 5) providing motivation for the spirit of learning in training participants with the use of ice breaking which aims to restore the focus of learning and motivation for the enthusiasm for learning of training participants, 6) evaluation of training used by widyaiswara is an evaluation of the process. The contribution of this research is: 1) It can be a reference material for the Pusdiklat Perpusnas to find out the competence of Widyaiswara learning management, 2) To provide information for Widyaiswara about the importance of learning management competencies in carrying out training.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Erry Utomo, Ph.D 2). Retno Widyaningrum, S.Kom, MM.
Subjects: Pendidikan > Teori, Penelitian Pendidikan
Divisions: FIP > S1 Teknologi Pendidikan
Depositing User: Users 16170 not found.
Date Deposited: 21 Sep 2022 02:18
Last Modified: 21 Sep 2022 02:18
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/36243

Actions (login required)

View Item View Item