PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN POWTOON UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MATERI DONGENG PADA KELAS III SEKOLAH DASAR

MEGAWATI SIANIPAR, . (2023) PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN POWTOON UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MATERI DONGENG PADA KELAS III SEKOLAH DASAR. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (601kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (734kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (881kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (421kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (416kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan produk berupa media pembelajaran powtoon pada mata pelajaran Bahasa Indonesia di kelas III sekolah dasar materi pesan dalam dongeng, mengetahui kelayakan media pembelajaran powtoon dan untuk mengetahui efektivitas media pembelajaran powtoon yang dapat meningkatkan hasil belajar pengetahuan materi pesan dalam dongeng. Penelitian ini menggunakan metode penelitian Research and Development (R&D) dengan model pengembangan ADDIE yang terdiri dari lima tahap, yaitu Analisis, Desain, Pengembangan, Implementasi, dan Evaluasi. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui observasi, wawancara, kuesioner, tes hasil belajar, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan kelayakan media pembelajaran powtoon dengan persentase 76,92% dari ahli materi, 67,50% dari ahli bahasa, dan 91,67% dari ahli media dengan rerata kategori “sangat baik”. Hasil uji coba pengguna kepada guru memperoleh persentase sebesar 72,6% dengan kategori “baik”. Hasil tes belajar memperoleh persentase rata-rata 87,1% dengan kategori “sangat baik” dan hasil uji coba pada siswa yaitu uji coba one to one dan uji coba small group memperoleh persentase rata-rata sebesar 96,67% dengan kategori “sangat baik”. Maka dapat disimpulkan bahwa media pembelajaran powtoon materi Dongeng kelas III layak dan efektif digunakan. This research aims to develop a product in the form of powtoon learning media in Indonesian language subject for grade III elementary school material for messages in fairy tale, to find out the feasibility of powtoon learning media and to determine the effectiveness of powtoon learning media which can improve learning outcomes of knowledge of message material in fairy tale. This research uses the method Research and Development (R&D) research with a development model ADDIE which consists of five stages, namely Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. Data collection techniques are carried out through observation, interviews, questionnaires, learning achievement tests, and documentation. The results showed the feasibility of animated video learning media based on powtoon with a percentage of 76.92% from material experts, 67.50% from linguists, and 91.67% from media experts with an average category of "very good". The results of user trials on teachers obtained a percentage of 72.6% in the "good" category. The learning test results obtained an average 87.1% in the "very good" category and the results of the students trials, namely one to one trials and small group trials, obtained an average percentage of 96.67% in the "very good" category. So it can be concluded that class III powtoon learning media is appropriate and effective to use.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Prof. Dr. Fahrurrozi, M.Pd ; 2). Prof. Dr. Herlina, M.Pd
Subjects: Pendidikan > Media Pembelajaran
Divisions: FIP > S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Users 17987 not found.
Date Deposited: 27 Mar 2023 01:52
Last Modified: 27 Mar 2023 01:52
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/38739

Actions (login required)

View Item View Item