SHIBGHATULLAH ARRASYID, . (2023) TGK. MUHAMMAD DAUD BEUREUEH: TOKOH MODERNIS PENDIDIKAN ISLAM ACEH (1930 - 1945). Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
coverrrr.pdf Download (1MB) |
|
Text
2. BAB I.pdf Download (524kB) |
|
Text
4. BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (458kB) | Request a copy |
|
Text
5. BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
6. BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (412kB) | Request a copy |
|
Text
7. DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (467kB) |
|
Text
8. LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini menggunakan metode historis dengan teori perubahan sosial. Awal tahun 1900 Aceh merupakan kawasan yang belum bisa ditaklukan secara penuh. Namun, pasca peperangan dengan penjajah Belanda menyebabkan pendidikan Islam di Aceh mengalami kemunduran. Kebijakan politik etis mewarnai proses pendidikan Islam di Aceh. Islam adalah ruh dan budaya yang sudah mendarah daging bagi kehidupan sosial masyarakat Aceh. Pelaksanaan pendidikan Islam di Aceh hanya diikuti oleh keturunan para bangsawan. Sedangkan, proses pendidikan dimulai dengan dihilangkannya nuansa Islam dan pelajaran agama, hal ini tentu memicu keresahan di masyarakat. Hadirnya seorang tokoh modernis mampu memberikan semangat baru dalam wajah pendidikan Islam di Aceh. Tokoh modernis tersebut bernama Tgk. Muhammad Daud Beureueh. Memetik semangat dari Tgk. Muhammad Daud Beureueh dalam melaksanakan pendidikan dengan model Madrasah, dimana diajarkannya ilmu eksakta dan juga pendidikan agama untuk seluruh anak-anak Aceh tanpa ada pengecualian. Tgk. Muhammad Daud Beureueh merupakan salah seorang tokoh yang menggagas konsep pendidikan Islam Madrasah dengan memodernisasikan sistem dan kurikulum pendidikan Islam di Aceh. Pasca kemerdekaan Aceh seluruh pengelolaan Madrasah dialihkan menjadi milik Negara dengan nama Sekolah Rendah Islam, dibawah tanggung jawab residen Aceh Tgk. Muhammad Daud Beureueh. Penelitian ini menggunakan Metode Historis serta menggunakan analisis teori Modernisasi dan Perubahan sosial. Kata Kunci: Madrasah, Pendidikan Islam, Tgk Muhammad Daud Beureueh This study uses the historical method with the theory of social change. In early 1900, Aceh was an area that could not be fully conquered. However, Islamic education in Aceh suffered a setback after the war with the Dutch colonialists. Ethical political policies color the process of Islamic education in Aceh. Islam is a spirit and culture ingrained in the Acehnese people's social life. The implementation of Islamic education in Aceh was only followed by the descendants of the nobility. Meanwhile, the education process begins with the elimination of Islamic nuances and religious studies, this certainly triggers unrest in society. The presence of a modernist figure was able to provide new enthusiasm in the face of Islamic education in Aceh. The modernist figure named Tgk. Muhammad Daud Beureueh. Get the spirit from Tgk. Muhammad Daud Beureueh in carrying out education with the Madrasah model, where exact sciences and also religious education is taught to all Acehnese children without exception. Tgk. Muhammad Daud Beureueh is one of the figures who initiated the concept of Madrasah Islamic education by modernizAceh's Islamic education system and curriculumAceh. After Aceh's independence, all Madrasah management was transferred to the property of the State under the name Islamic Low School, under the responsibility of Aceh resident Tgk. Muhammad Daud Beureueh. This research uses the historical method and uses the analysis of the theory of modernization and social change. Keywords: Islamic Education, Madrasah, Tgk. Muhammad Daud Beureueh
Item Type: | Thesis (Magister) |
---|---|
Additional Information: | 1). DR.UMASIH, M.HUM 2). DR. NURAENI MARTA, M.HUM |
Subjects: | Ilmu Sejarah > Aneka Ragam Sejarah dan Teori Sejarah |
Divisions: | FIS > S2 Pendidikan Sejarah |
Depositing User: | Users 17746 not found. |
Date Deposited: | 11 Apr 2023 01:30 |
Last Modified: | 16 Jan 2024 23:18 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/38783 |
Actions (login required)
View Item |