PENGARUH TERPAAN IKLAN PRODUCT PLACEMENT KOPIKO PADA DRAMA KOREA HOMETOWN CHA-CHA-CHA TERHADAP MINAT BELI PENGIKUT AKUN INSTAGRAM @HOMETOWN.CHACHACHA

FARHAN NURIKHSAN, . (2023) PENGARUH TERPAAN IKLAN PRODUCT PLACEMENT KOPIKO PADA DRAMA KOREA HOMETOWN CHA-CHA-CHA TERHADAP MINAT BELI PENGIKUT AKUN INSTAGRAM @HOMETOWN.CHACHACHA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
Cover.pdf

Download (391kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (633kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (485kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (479kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (646kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (231kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (220kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Brand Kopiko memanfaatkan kepopuleran drama Korea di Indonesia untuk memperkenalkan produknya dengan menggunakan product placement permen Kopiko dalam drama Korea Hometown Cha-Cha-Cha. Oleh sebab itu, tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana pengaruh terpaan iklan product placement permen Kopiko dalam drama Korea Hometown Cha-Cha-Cha terhadap minat beli pengikut akun Instagram @hometown.chachacha. Dalam penelitian ini terdapat dua variabel penelitian, yakni Terpaan Iklan sebagai variabel independen dan minat beli sebagai variabel terikat. Terpaan iklan dapat didefinisikan sebagai sebuah cara untuk mempromosikan suatu produk atau jasa dengan menampilkan produk yang dipromosikan dengan kesan bahwa keberadaan produk atau jasa tersebut seolah-olah menyatu menjadi bagian dari suatu cerita film atau acara televisi. Minat dapat didefinisikan sebagai sebuah sikap yang menunjukkan kesenangan terhadap sebuah objek yang dapat membuat seseorang berusaha untuk mendapatkannya dengan cara membayarnya atau dengan pengorbanan lainnya. Penelitian ini menerapkan paradigma positivistik dengan pendekatan kuantitatif. Adapun populasi dalam penelitian ini adalah pengikut akun instagram fanbase Hometown Cha-Cha-Cha. Namun, karena jumlah pengikut dapat terus bertambah banyak ke depannya serta tidak semuanya berasal dari Indonesia, maka peneliti akan menerapkan pembatasan jumlah populasi yang akan diteliti adalah pengikut akun Instagram @hometown_cha.cha.cha per 20 November 2022 serta berasal dari Indonesia yang berjumlah 521 akun, dan sampel pada penelitian ini berjumlah 226 responden yang berdasarkan perhitungan sampel dengan menggunakan rumus Slovin. Data yang peneliti gunakan adalah data primer yang peneliti dapatkan dengan menyebarkan kuesioner kepada responden. Penelitian ini menggunakan metode analisis data univariat serta bivariat dengan analisis regresi linier sederhana dan koefisien determinasi. Hasil yang didapatkan dalam penelitian ini menemukan bahwa terpaan iklan product placement telah memberikan informasi mengenai produk Kopiko secara jelas kepada responden terkait dengan hal-hal yang berkaitan dengan produk Kopiko. Selain itu, minat beli pengikut akun Instagram @hometown.chachacha. berminat untuk membeli produk Kopiko setelah menonton tayangan placement produk Kopiko dalam drama Hometown Cha-Cha-Cha. Minat beli responden dipengaruhi oleh beberapa faktor seperti berminat untuk membeli produk karena tampil dalam drama Korea kesukaan responden, berminat membeli produk karena permen Kopiko digunakan oleh aktor dan aktris kesukaan responden, dan meyakini produk permen Kopiko merupakan produk yang berkualitas. Kesimpulan dalam penelitian ini adalah informasi yang tersedia dalam tayangan product placement permen Kopiko dalam drama Hometown Cha-Cha-Cha dapat dengan mudah diterima oleh penonton sehingga mampu memengaruhi minat beli pengikut akun pengikut akun instagram fanbase Hometown Cha-Cha-Cha. Saran dari penelitian ini ialah bagi perusahaan untuk lebih mengoptimalkan mengoptimalkan penyebutan merek dan intonasi agar penonton dapat mendengar dengan lebih jelas dan lebih aware terhadap merek Kopiko. ***** The Kopiko brand takes advantage of the popularity of Korean dramas in Indonesia to introduce their products by using the Kopiko candy product placement in the Korean drama Hometown Cha-Cha-Cha. Therefore, the purpose of this research is to find out how the influence of exposure to advertisement exposure to product placement of Kopiko candy advertisements in the Korean drama Hometown Cha-Cha-Cha has on the buying interest of followers of the Instagram account @hometown.chachacha. In this study, there are two research variables, namely advertising exposure as the independent variable and purchase intention as the dependent variable. Advertising exposure can be defined as a way to promote a product or service by displaying the product being promoted with the impression that the existence of the product or service seems to be integrated into a part of a film or television show story. Interest can be defined as an attitude that shows pleasure towards an object that can make someone try to get it by paying for it or by other sacrifices. This study applies a positivistic paradigm with a quantitative approach. The population in this study are followers of the Instagram fanbase Hometown Cha-Cha-Cha account. However, because the number of followers can continue to increase in the future and not all of them come from Indonesia, the researchers will apply a limit to the number of populations that will be studied, namely followers of the Instagram account @hometown_cha.cha.cha as of 20 November 2022 and originating from Indonesia, totaling 521 accounts, and the sample in this study amounted to 226 respondents based on sample calculations using the Slovin formula. The data that researchers use are primary data that researchers obtain by distributing questionnaires to respondents. This study uses univariate and bivariate data analysis methods with simple linear regression analysis and the coefficient of determination. The results obtained in this study found that exposure to product placement advertisements clearly provided information about Kopiko products to respondents regarding matters related to Kopiko products. In addition, followers of the Instagram account fanbase Hometown Cha-Cha-Cha are interested in buying Kopiko products after watching the placement of Kopiko products in the drama Hometown Cha-Cha-Cha. Respondents' buying interest was influenced by several factors such as an interest in buying a product because it appeared in the respondent's favorite Korean drama, an interest in buying a product because the Kopiko candy was used by the respondent's favorite actor and actress, and believed that Kopiko candy was a quality product. The conclusion of this study is that the information provided in the product placement of Kopiko candy in the Hometown Cha-Cha-Cha drama can be easily accepted by the audience so that it can influence buying interest for followers of the Hometown Cha-Cha-Cha fanbase Instagram account followers. The suggestion from this research is for companies to optimize brand mention and intonation further so that the audience can hear more clearly and be more aware of the Kopiko brand.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Wiratri Anindhita, M.Sc. ; 2). Nada Arina Romli, M.I.Kom.
Subjects: Ilmu Sosial > Ilmu Sosial (Umum)
Manajemen > Manajemen Pemasaran
Divisions: FIS > S1 Ilmu Komunikasi
Depositing User: Users 18390 not found.
Date Deposited: 21 Aug 2023 06:26
Last Modified: 21 Aug 2023 06:26
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/39253

Actions (login required)

View Item View Item