PRE- SERVICE TEACHERS' PERCEPTIONS ON THE USE OF DIGITAL TOOLS IN ENGLISH TEACHING & LEARNING ACTIVITIES (A Case Study at SMA 1 Diponegoro Jakarta)

ALDZI FARISZA RENDIAWAN, . (2020) PRE- SERVICE TEACHERS' PERCEPTIONS ON THE USE OF DIGITAL TOOLS IN ENGLISH TEACHING & LEARNING ACTIVITIES (A Case Study at SMA 1 Diponegoro Jakarta). Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (436kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (578kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (489kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (469kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf

Download (403kB)
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (579kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf

Download (595kB)
[img] Text
DAFTAR RIWAYAT HIDUP.pdf

Download (295kB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi guru mengenai penggunaan alat-alat digital pada kegiatan belajar dan mengajar bahasa Inggris. Penelitian ini menggunakan deskriptif kualitatif sebagai metode penelitian dengan wawancara semi terstruktur dan observasi untuk mengumpulkan data yang relevan. Hasil pada penelitian ini menunjukkan bahwa pada hubungannya dalam mempersepsikan kegunaan alat-alat digital pada kegiatan belajar dan mengajar bahasa Inggris, guru memiliki persepsi yang baik. Guru merasa nyaman untuk menyertakan alat-alat dan sumber digital pada persiapan untuk mengajar. Pada hubungannya dalam mempersepsikan kemudahan penggunaan alat-alat digital, guru memiliki persepsi yang baik. Guru percaya bahwa penggunaan alat-alat digital pada kegiatan belajar dan mengajar bahasa Inggris memudahkan guru. Penggunaan yang mudah, penggunaan kertas yang lebih sedikit di kelas, efisiensi dan pengelolaan waktu dalam menggunakan alat-alat digital memudahkan guru untuk mengajar. Guru mengimplementasikan alat-alat digital dalam kegiatan belajar dan mengajarnya dengan cara berceramah. Hasil dari penelitian ini selaras dengan hasil-hasil penelitian sebelumnya yang dilakukan oleh Al-Munawwarah (2014); Lubis (2018); dan Mahdum, Hadriana, & Safriyanti, M. (2019). Secara keseluruhan, persepsi guru mengenai penggunaan alat-alat digital pada kegiatan belajar dan mengajar bahasa Inggris ialah positif. Guru disarankan untuk terus meningkatkan kemampuan dan memperkaya khazanah keilmuannya mengenai penggunaan alat-alat digital dalam kegiatan belajar dan mengajar bahasa Inggris melalui pelatihan-pelatihan sehingga guru bisa memvariasikan metode serta strategi mengajarnya. Kata kunci: Kegiatan belajar dan mengajar bahasa Inggris, alat-alat digital, persepsi guru. This study aims to investigate teachers' perceptions on the use of digital tools in English teaching and learning process. The present study applied descriptive qualitative method, and the data were collected through semi-structured interview and observation to gain relevant data. The research findings of the present study discovered that in terms of the perceived usefulness, the perceptions of teachers on the use of digital tools in English teaching and learning activities are good. Teachers felt comfortable to include digital tools and resources in their preparation for teaching. Digital tools and resources helped them to present interesting and enjoyable learning materials for students. In terms of the ease of use, the perception of teachers on the use digital tools in English teaching and learning activities is good. The teachers believed that the use of digital tools in English teaching and learning activities is quite easy. Easy access, paperless classroom, time efficiency and time organization could ease them in teaching English. In implementing digital tools, teachers only used digital tools for lecturing in the classroom. The results of the present study were in line with the previous findings from the studies conducted by Al-Munawwarah (2014); Lubis (2018); and Mahdum, Hadriana, & Safriyanti, M. (2019). Overall, the teachers' perceptions on the use of digital tools in English teaching and learning were positive. Thus, it is suggested to continue improving teachers’ ability and enriching teachers' knowledge related to the use of digital tools through trainings so teachers can vary their teaching methods and strategies. Keywords: English language teaching and learning, digital tools, teachers’ perceptions.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1. I Wayan Darya, M. A 2. Dr. Hanip Pujiati, M. Pd
Subjects: Pendidikan > Media Pembelajaran
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Users 1308 not found.
Date Deposited: 11 Mar 2020 12:33
Last Modified: 11 Mar 2020 12:33
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/4275

Actions (login required)

View Item View Item