AULIA FAUZIAH, . (2023) PENGEMBANGAN BAHAN AJAR TEKS LEGENDA CIREBON BERBASIS DIGITAL UNTUK KELAS VII SMP NEGERI 1 KOTA CIREBON. Magister thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
1. COVER.pdf Download (1MB) |
|
Text
2. BAB 1.pdf Download (596kB) |
|
Text
3. BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (590kB) | Request a copy |
|
Text
4. BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (546kB) | Request a copy |
|
Text
5. BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) | Request a copy |
|
Text
6. BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (409kB) | Request a copy |
|
Text
7. DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (424kB) |
|
Text
8. LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
The scarcity of accompanying teaching materials that educators and students can use in learning the literary of Cirebon legend in the digital era give rise to the urgency to develop digital fantasy text companion teaching materials in accordance with the Merdeka Curriculum. The purpose of this study was to create a smartphone-based Cirebon literary Legend text teaching materials that serve as companion teaching materials for 7th graders in junior high schools. The study used Borg's and Gall's Research and Development (R&D) model of development. Expert lectures, educators and students assessed the validity of teaching materials following the aspect of material, material presentation, language and legibility and graphics. The study found that the smartphone�based Cirebon literary legend text as teaching materials for 7th grade students received positive responses and is eligible for further use as a companion teaching material. Keywords: Legend, teaching materials, digital*************Kelangkaan bahan ajar pendamping yang dapat digunakan oleh pendidik dan peserta didik dalam pembelajaran Cerita Legenda Cirebon di era digital menimbulkan urgensi untuk mengembangkan bahan ajar pendamping teks fantasi digital yang sesuai dengan Kurikulum Merdeka. Tujuan penelitian ini adalah menghasilkan bahan ajar teks Legenda Cirebon berbasis digital dalam bentuk aplikasi yang dapat digunakan sebagai bahan ajar pendamping di kelas VII SMP. Penelitian ini menggunakan model pengembangan Research and Development (R&D) menurut Borg dan Gall. Setiap komponen penyusun bahan ajar meliputi empat aspek, yaitu aspek materi, aspek penyajian materi, aspek bahasa dan keterbacaan, dan aspek grafika. Aspek ini dijadikan penilaian untuk uji validasi yang dilakukan oleh dosen ahli dan pendidik serta respon yang diberikan oleh mahasiswa. Hasil penelitian menemukan bahwa bahan ajar teks legenda Cirebon berbasis digital dalam bentuk aplikasi sebagai bahan ajar siswa kelas 7 mendapat respon positif dan layak untuk digunakan lebih lanjut sebagai bahan ajar pendamping. Kata Kunci: Legenda, bahan ajar, digital
Item Type: | Thesis (Magister) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Miftahulkhairah Anwar, M.Hum. ; 2). Prof.Dr. Novi Anoegrajekti |
Subjects: | Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Indonesia Bahasa dan Kesusastraan > Kesusastraan > Sastra Indonesia |
Divisions: | PASCASARJANA > S2 Pendidikan Bahasa |
Depositing User: | Users 20142 not found. |
Date Deposited: | 05 Jan 2024 01:33 |
Last Modified: | 05 Jan 2024 01:33 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/43229 |
Actions (login required)
View Item |