MODEL PEMBELAJARAN PASSING BOLA VOLI DENGAN PERMAINAN PADA SISWA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA

ANOVA PUTRI CUCU SUKARNO, . (2024) MODEL PEMBELAJARAN PASSING BOLA VOLI DENGAN PERMAINAN PADA SISWA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
Cover Gabungan.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (298kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (638kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (527kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (228kB) | Request a copy
[img] Text
Daftar Pustaka.pdf

Download (278kB)
[img] Text
LAMPIRAN DAN RIWAYAT HIDUP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah menghasilkan produk model pembelajaran passing bawah, passing atas dan kombinasi passing dengan permainan yang dapat diterapkan dalam proses pembelajaran pendidikan jasmani di sekolah menengah pertama. Model pembelajaran ini diharapkan dapat membantu guru pada saat proses pembelajaran pendidikan jasmani, khususnya pada materi permainan passing bawah, passing atas dan kombinasi passing bola voli. Penelitian ini dilakukan menggunakan metode research & development (R & D) dan menggunakan metode ADDIE. Hasil penelitian ini terdapat 30 model pembelajaran passing bola voli dengan permainan pada siswa sekolah menengah pertama, 7 model pembelajaran passing bawah, 8 model pembelajaran passing atas dan 7 model pembelajaran kombinasi passing bola voli yang dinyatakan layak pada tahap validasi para ahli dengan presentase 88,81%. Hasil yang didapatkan dari angket siswa pada skala kecil adalah 85,26% untuk tingkat kemudahan dan 86.94% untuk tingkat kemenarikan, hasil yang didapatkan dari angket siswa skala besar adalah 88,21% untuk tingkat kemudahan dan 84,98% untuk tingkat kemenarikan, hasil yang didapatkan pada skala eksperimen kelas 7E adalah 77,72% untuk tingkat kemudahan dan 81,40% untuk tingkat kemenarikan dari model pembelajaran passing bola voli yang peneliti buat. Selain itu, hasil dari uji coba eksperimen dengan hasil tes awal terdapat 4 siswa kelas 7E dan 5 siswa kelas 7A yang dinyatakan tuntas dan hasil tes akhir terdapat 16 siswa kelas 7E dan 8 siswa kelas 7A yang dinyatakan tuntas. Disimpulkan bahwa model pembelajaran passing bola voli pada siswa sekolah menengah pertama efektif dan dapat dijadikan acuan atau pedoman bagi guru pendidikan jasmani dalam proses pembelajaran bola voli. ********** The purpose of this research is to produce a product of learning model of lower passing, upper passing and combination of passing with games that can be applied in the process of learning physical education in junior high school. This learning model is expected to help teachers during the physical education learning process, especially in the material of the game of lower passing, upper passing and a combination of volleyball passing. This research was conducted using the research & development (R & D) method and using the ADDIE method. The results of this study were 30 volleyball passing learning models with games for junior high school students, 7 lower passing learning models, 8 upper passing learning models and 7 volleyball passing combination learning models which were declared feasible at the expert validation stage with a percentage of 88.81%. The results obtained from student questionnaires on a small scale are 85.26% for the level of convenience and 86.94% for the level of attractiveness, the results obtained from large-scale student questionnaires are 88.21% for the level of convenience and 84.98% for the level of attractiveness, the results obtained on the 7E class experimental scale are 77.72% for the level of convenience and 81.40% for the level of attractiveness of the volleyball passing learning model that the researchers made. In addition, the results of the experimental trial with the initial test results were 4 students in class 7E and 5 students in class 7A who were declared complete and the final test results were 16 students in class 7E and 8 students in class 7A who were declared complete. It is concluded that the volleyball passing learning model for junior high school students is effective and can be used as a reference or guideline for physical education teachers in the volleyball learning process.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Prof.Dr. Samsudin, M.Pd. ; 2). Dr. Sujarwo, M.Pd.
Subjects: Pendidikan > Pendidikan
Olah Raga dan Seni Pertunjukan > Pendidikan Olah Raga
Divisions: FIO > Pendidikan Jasmani
Depositing User: Users 22508 not found.
Date Deposited: 23 Jul 2024 23:43
Last Modified: 23 Jul 2024 23:43
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/46016

Actions (login required)

View Item View Item