MIFTAHUL JANNAH, . (2024) PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN PAI BERBASIS FLIPBOOK PADA MATERI AL-KULLIYATU AL-KHAMSAH KELAS X DI SMAN 11 JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER.pdf Download (1MB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (435kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (450kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (480kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (311kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (304kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini menggunakan metode Riset dan Pengembangan (RnD) dengan menghasilkan produk berupa flipbook. Media ini dirancang sebagai media pembelajaran untuk mengatasi beberapa masalah yang yang ditemui oleh peneliti dalam proses pembelajaran materi "Al-Kulliyatu Al-Khamsah" pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI). Masalah-masalah tersebut yaitu kurangnya semangat dan minat belajar siswa serta kurangnya penggunaan media dalam proses pembelajaran materi "Al-Kulliyatu Al-Khamsah". Pengembangan media ini menggunakan model ADDIE (Analyze, Design, Development, Implementation, Evaluation). Tahap analyze merupakan tahap awal untuk mengetahui masalah dalam proses pembelajaran serta mengetahui kebutuhan siswa akan media pembelajaran. Tahap design adalah tahap perancangan model media pembelajaran. Tahap development adalah tahap pengembangan media sesuai dengan rancangan yang telah dibuat serta melakukan proses validasi oleh para ahli. Tahap implementation merupakan tahap percobaan, yaitu peserta didik dan guru menggunakan media pembelajaran dan diakhiri dengan mengisi kuisioner untuk melihat respon peserta didik. Tahap evaluation adalah tahapan terakhir untuk mengevaluasi dan memperbaiki media pembelajaran flipbook sesuai data dari para ahli dan peserta didik. Subjek Penelitian ini adalah peserta didik kelas X-E SMA Negeri 11 Jakarta pada semester ganjil Tahun Ajaran 2023/2024. Teknik analisis data menggunakan deskriptif kualitatif dan kuantitatif. Penelitian ini telah berhasil mengembangkan sebuah media pembelajaran berupa flipbook untuk materi Al-Kulliyatu Al-Khamsah dan menunjukkan bahwa media pembelajaran layak digunakan dengan mendapatkan skor dari ahli materi sebesar 94%, ahli media sebesar 64%, dan ahli bahasa sebesar 80%. Melalui penggunaan media pembelajaran flipbook dalam pembelajaran materi "Al-Kulliyatu Al-Khamsah" hasil akhir penelitian menunjukkan bahwa media pembelajaran flipbook mendapatkan kategori baik dan layak diujicobakan setelah uji implementasi kepada peserta didik dan guru. Hasil ujicoba kepada peserta didik mendapat skor 88,19% dan dari guru mendapat komentar positif. Pada tahap akhir dilakukan evaluasi media berdasarkan masukan dari para ahli serta guru dan peserta didik. Media ini berhasil membuat proses pembelajaran lebih menarik dan interaktif, dengan fitur-fitur yang dirancang guna memfasilitasi pemahaman dan keterlibatan peserta didik dalam materi pembelajaran "Al-Kulliyatu Al-Khamsah". Kata Kunci: Media Pembelajaran, Interaktif, Al-Kulliyatu Al-Khamsah ***** This study uses research and development methods (RND) by producing flipbook products. This media is designed as a learning media to overcome some of the problems encountered by researchers in the material learning process "Al-Kulliyatu al-Khamsah" in Islamic religious education subjects (PAI). These problems are lack of enthusiasm and student learning interest and lack of use of media in the material learning process "Al-Kulliyatu Al-Khamsah". The development of this media uses the Addie (Analyze, Design, Development, Implementation, Evaluation) model. Analyze stage is the initial stage to find out the problem in the learning process and know the needs of students of learning media. Design stage is the design stage of the learning media model. The development stage is the stage of developing the media in accordance with the design that has been made and processes the validation by experts. The Implementation phase is a trial stage, namely students and teachers use learning media and ends by filling out the questionnaire to see the response of students. The evaluation stage is the last stage to evaluate and improve the flipbook learning media according to data from experts and students. The subjects of this study were students of class X-E at SMA 11 Jakarta in the odd semester of the 2023/2024 Academic Year. Data analysis techniques use descriptive qualitative and quantitative. This research has succeeded in developing a learning media in the form of a flipbook for Al-Kulliyatu Al-Khamsah's material and shows that learning media is worth using by obtaining a score from a material expert of 94%, 64% from media expert, and from a linguist of 80%. Through the use of the Flipbook learning media in the material learning "Al-Kulliyatu al-Khamsah" the final results of the study showed that the flipbook learning media got a good category and worthy of being tested after the implementation test to students and teachers. The results of the test to students received a score of 88.19% and from the teacher received positive comments. In the final stage of media evaluation is carried out based on input from experts and teachers and students. This media managed to make a more interesting and interactive learning process, with features designed to facilitate the understanding and involvement of students in the learning material "Al-Kulliyatu Al-Khamsah". Keywords: Learning Media, Interactive, Al-Kulliyatu Al-Khamsah
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Suci Nurpratiwi, M.Pd. ; 2). Rudi M. Barnansyah, M.Pd.I. |
Subjects: | Filsafat, Psikologi & Agama > Islam (Ajaran Islam dan pendidikan Islam) Pendidikan > Media Pembelajaran |
Divisions: | FIS > S1 Pendidikan Agama Islam |
Depositing User: | Users 23844 not found. |
Date Deposited: | 01 Aug 2024 05:52 |
Last Modified: | 01 Aug 2024 05:52 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/47848 |
Actions (login required)
View Item |