EFEKTIVITAS KEGIATAN BIDANG KEROHANIAN ISLAM TERHADAP MOTIVASI BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM (STUDI KASUS SMAN 14 JAKARTA)

AFIFAH ARFAN, . (2024) EFEKTIVITAS KEGIATAN BIDANG KEROHANIAN ISLAM TERHADAP MOTIVASI BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM (STUDI KASUS SMAN 14 JAKARTA). Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (237kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (251kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (238kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (337kB) | Request a copy
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (196kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (231kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (601kB) | Request a copy

Abstract

belajar. Pada keadaan tertentu, motivasi belajar dapat memberi pengaruhi terhadap kemampuan peserta didik dalam proses untuk menerima dan menjadi paham atas materi yang sedang dipelajari. Motivasi tersebut dapat berasal dari dalam maupun luar diri peserta didik. Kegiatan berorganisasi salah satunya mengikuti Rohis, dapat menjadi salah satu faktor tumbuhnya motivasi belajar. Dengan keaktifan yang Rohis, peneliti ingin mengetahui motivasi belajar yang dimiliki oleh pengurus Rohis pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam. Penelitian ini bertujuan untuk: (1) Mengetahui pelaksanaan kegiatan Rohis yang dilaksanakan peserta didik SMA Negeri 14 Jakarta. (2) Mengetahui motivasi belajar pengurus Rohis SMA Negeri 14 Jakarta pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan kualitatif deskriptif. Data dikumpulkan dengan teknik observasi, serta didukung dari perolehan hasil wawancara, menyebar angket, dan melihat bukti dokumentasi. Kemudian data yang telah didapat akan dianalisis dengan prosedur mereduksi data, menyajikan data, dan yang kemudian akan dilakukannya penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) Kerohanian Islam yang terdapat di SMA Negeri 14 Jakarta merupakan sebuah bidang di bawah susunan OSIS yang bergerak pada bidang keagamaan. Bidang Kerohanian Islam memiliki kegiatan yang dijalankan oleh pengurus Rohis berdasarkan program kerja yang telah disusun pada awal kepengurusan, kegiatan tersebut diperuntukkan kepada seluruh peserta didik muslim di sekolah. (2) Motivasi belajar pengurus Rohis SMA Negeri 14 Jakarta dapat dikatakan bahwa sebagian besar peserta didik memenuhi seluruh indikator motivasi belajar dan hanya sebagian kecil yang tidak memenuhi indikator tersebut. Peserta didik yang menjadi pengurus Rohis terlihat tekun, ulet serta berpikir kritis sesuai indikator motivasi belajar sehingga sebagian besarnya dapat dinyatakan memiliki motivasi belajar pada mata pelajaran PAI. (3) Efektivitas kegiatan Bidang Kerohanian Islam terhadap motivasi belajar peserta didik pada pembelajaran PAI dengan kata lain kegiatan yang dilaksanakan oleh pengurus Rohis di sekolah efektif bagi peserta didik Pengurus Rohis dikarenakan kegiatannya menjadi salah satu pendorong tumbuhnya motivasi belajar PAI dan menghasilkan peningkatan pada nilai akhir di tiap semesternya. Kata kunci: motivasi belajar, Pendidikan Agama Islam, Rohani Islam ***** Learning motivation is a force within learners that can provide movement so that a sense of wanting to carry out learning activities can arise. In certain circumstances, learning motivation can influence the ability of students in the process of receiving and understanding the material being studied. This motivation can come from inside and outside the students. Organizational activities, one of which is participating in Rohis, can be a factor in the growth of learning motivation. With the activeness of Rohis, researchers want to know the learning motivation possessed by Rohis administrators in Islamic Religious Education subjects. This research aims to: (1) Knowing the implementation of Rohis activities carried out by students of SMA Negeri 14 Jakarta. (2) Knowing the learning motivation of Rohis administrators of SMA Negeri 14 Jakarta in Islamic Religious Education subjects. This research uses a qualitative method with a descriptive qualitative approach. Data were collected using observation techniques, and supported by the results of interviews, distributing questionnaires, and seeing documentary evidence. Then the data that has been obtained will be analyzed with the procedure of reducing data, presenting data, and then drawing conclusions. The results of the research showed that (1) Islamic Spirituality at SMA Negeri 14 Jakarta is a field under the OSIS structure which is engaged in the religious field. The Islamic Spirituality field has activities carried out by Rohis administrators based on work programs that have been prepared at the beginning of management, these activities are intended for all Muslim students at school. (2) The learning motivation of Rohis administrators of SMA Negeri 14 Jakarta can be said that most students fulfill all indicators of learning motivation and only a small number do not fulfill these indicators. Students who become Rohis administrators look diligent, resilient and think critically according to learning motivation indicators so that most of them can be declared to have learning motivation in Islamic Religious Education subjects. (3) The effectiveness of Islamic Spiritual Field activities on students' learning motivation in Islamic Religious Education learning in other words, the activities carried out by Rohis administrators at school are effective for Rohis administrators' students because their activities become one of the drivers of the growth of Islamic Religious Education learning motivation and result in an increase in the final grade in each semester. Keywords: learning motivation, Islamic Religious Education, Islamic Spirituality

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Khairil Ikhsan Siregar, Lc., MA. ; 2). Suci Nurpratiwi, M.Pd.
Subjects: Filsafat, Psikologi & Agama > Islam (Ajaran Islam dan pendidikan Islam)
Pendidikan > Psikologi Pendidikan
Divisions: FIS > S1 Pendidikan Agama Islam
Depositing User: Users 23454 not found.
Date Deposited: 07 Aug 2024 06:18
Last Modified: 07 Aug 2024 06:18
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/49088

Actions (login required)

View Item View Item