SHOFIYYAH KARIMAH, . (2024) تنفيذ منهج الدراسة المستقل في تعليم اللغة العربية (دراسة الحالة في المدارس الثانوية بجاكرتا) IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DI PEMBELAJARAN BAHASA ARAB (STUDI KASUS DI SEKOLAH MENENGAH ATAS JAKARTA). Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
COVER..pdf Download (1MB) |
|
Text
BAB 1.pdf Download (908kB) |
|
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (907kB) | Request a copy |
|
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (646kB) | Request a copy |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (831kB) |
|
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan bagaimana fenomena kurikulum merdeka di pembelajaran bahasa Arab pada sekolah Menengah atas di Jakarta. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus yang dilaksanakan di 4 (empat) sekolah yaitu : 1) SMAN 42 2) SMA Islam Asy-Syafi’iyah 3) MAN 13 4) MA Al Khairiyah Jakarta. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa 1) Implementasi kurikulum merdeka terhadap pembelajaran bahasa Arab dapat meningkatkan pemahaman dalam pembelajaran karena guru dibebaskan dalam mengajar sehingga menyebabkan suasana pembelajaran menjadi lebih interaktif serta pembelajaran yang bersifat proyek membuat siswa memiliki pemahaman dalam belajar bahasa Arab, 2) Dalam implementasi kurikulum merdeka di pembelajaran bahasa Arab keempat sekolah memiliki perbedaannya masing-masing untuk memenuhi kebutuhan dan karakteristik unik masing-masing satuan pendidikan, dan 3) Faktor pendukung implementasi kurikulum merdeka di pembelajaran bahasa Arab yaitu ketersediaan sarana dan prasarana, adanya pembinaan kurikulum merdeka, pembelajaran bahasa Arab berbasis pada multimedia, guru di sekolah menengah merupakan lulusan Jurusan Pendidikan Bahasa Arab dan faktor penghambat implementasi kurikulum merdeka di pembelajaran bahasa Arab yaitu ketidakketersediaan buku bahasa Arab, kurangnya minat siswa dalam mempelajari bahasa Arab, dan meningkatnya tugas guru. **** This study aims to describe how the phenomenon of an independent curriculum in Arabic language learning in high schools in Jakarta is carried out. This research uses a qualitative method with a case study approach carried out in 4 (four) schools, namely: 1) SMAN 42 2) SMA Islam Asy-Syafi'iyah 3) MAN 13 4) MA Al Khairiyah Jakarta. The results of this study show that 1) the implementation of the independent curriculum for Arabic language learning can increase understanding in learning because teachers are free to teach so that the learning atmosphere becomes more interactive and project-based learning makes students have an understanding of learning Arabic, 2) In the implementation of the independent curriculum in Arabic language learning, the four schools have their own differences to meet the the unique needs and characteristics of each educational unit, and 3) The supporting factors for the implementation of the independent curriculum in Arabic language learning, namely the availability of facilities and infrastructure, the development of an independent curriculum, multimedia-based Arabic language learning, teachers in secondary schools are graduates of the Arabic Language Education Department and faltors that hinder the implementation of the independent curriculum in Arabic language learning, namely the unavailability of Arabic books, lack of interest of students in learning Arabic, and increasing teacher duties.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Muhammad Kamal, M.A. ; 2). Dr. Puti Zulharby, M.Pd. |
Subjects: | Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Arab |
Divisions: | FBS > S1 Pendidikan Bahasa Arab |
Depositing User: | Users 25359 not found. |
Date Deposited: | 12 Aug 2024 00:37 |
Last Modified: | 12 Aug 2024 00:37 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/49728 |
Actions (login required)
View Item |