BENTUK KOHESI DAN KOHERENSI PADA IKLAN BUILT IN PRODUK DI PROGRAM TELEVISI MUSLIM TRAVELERS

FAHDIN NUR AINULYAQIN, . (2024) BENTUK KOHESI DAN KOHERENSI PADA IKLAN BUILT IN PRODUK DI PROGRAM TELEVISI MUSLIM TRAVELERS. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

This is the latest version of this item.

[img] Text
COVER.pdf

Download (2MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (944kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (329kB)
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (691kB)
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (688kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (599kB)

Abstract

*****ABSTRAK***** Karakteristik iklan built in produk berbeda dengan kebanyakan iklan pada umumnya. Iklan ini berada di dalam program televisi dan menjadi satu dengan rangkaian atau alur dari program televisi, sehingga menciptakan patahan/gap pada alur atau rangkaiannya. Ditambah lagi, di bagian tubuh iklan built in produk memuat berbagai informasi berbeda dalam menggambarkan produk. Oleh sebab itu, penulis naskah program televisi dan/atau pembuat iklan built in produk diusahakan untuk menciptakan keharmonisan dan kepaduan terhadap dua hal tersebut. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan bentuk kohesi dan koherensi pada iklan built in produk di program televisi Muslim Travelers. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kualitatif dengan cara deskriptif. Peneliti menggunakan sebelas iklan built in produk dalam naskah dan video tayangan program televisi Muslim Travelers tahun 2022-2023. Hasil penelitian ini ditemukan penada kohesi leksikal, kohesi gramatikal, dan koherensi. Penanda kohesi leksikal yang paling banyak ditemukan berupa repetisi sama tepat sebanyak 18 data dari total 31 data. Hal ini dikarenakan ada unsur dalam kalimat yang tidak boleh hilang di kalimat berikutnya. Kemudian, penanda kohesi gramatikal yang paling banyak ditemukan berupa konjungsi antarkalimat sebanyak 27 data dari total 82 data. Hal ini dikarenakan pentingnya konjungsi antarkalimat dalam menghubungkan setiap kalimat yang memuat informasi. Terakhir, untuk koherensi paling banyak ditemukan berupa hubungan amplikatif sebanyak 34 data dari total 92 data. Hal ini dikarenakan untuk memperkuat atau memperjelas informasi yang telah disebutkan sebelumnya. Kata Kunci: iklan, kohesi, koherensi *****ABSTRACT***** The characteristics of built-in product ads are different from most other ads. These ads are placed within the television programme and become one with the series or flow of the television programme, creating a break/gap in the flow or series. ​​In addition, the body of the integrated product advert contains a variety of different information describing the product. Therefore, television scriptwriters and/or creators of built-in product advertisements strive to create harmony and cohesion between these two things. This research aims to describe the forms of cohesion and coherence in built-in product advertisements in the television programme Muslim Travelers. The method used in this research is a qualitative approach in a descriptive way. The researcher used eleven built-in product advertisements in the scripts and videos of Muslim Travelers television programme in 2022-2023. The results of this study found lexical cohesion markers, grammatical cohesion, and coherence. The most common lexical cohesion markers found are repetitions of exactly the same as many as 18 data out of a total of 31 data. This is because there are elements in the sentence that cannot be lost in the next sentence. Then, the most common grammatical cohesion marker is found in the form of inter-sentence conjunctions, as many as 27 data out of a total of 82 data. This is due to the importance of inter-sentence conjunctions in connecting each sentence that contains information. Finally, the most coherence was found in the form of amplicative relations, as much as 34 data out of a total of 92 data. This is because it reinforces or clarifies the previously mentioned information. Keywords: advertising, cohesion, coherence

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1) Dr. Miftahulkhairah Anwar, M. Hum. 2) Sigit Widiatmoko, M. Hum.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Linguistik
Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Indonesia
Divisions: FBS > S1 Sastra Indonesia
Depositing User: Users 24705 not found.
Date Deposited: 15 Aug 2024 00:50
Last Modified: 15 Aug 2024 00:50
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/50084

Available Versions of this Item

Actions (login required)

View Item View Item