SARAH, . (2024) MENINGKATKAN KEMAMPUAN MOTORIK KASAR PESERTA DIDIK AUTIS DENGAN LATIHAN GERAK MANIPULATIF (SINGLE SUBJECT RESEARCH DI SLB MAITRI SCHOOL JAKARTA TIMUR). Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Text
1_COVER.pdf Download (667kB) |
|
Text
2_BAB 1.pdf Download (178kB) |
|
Text
3_BAB 2.pdf Restricted to Repository staff only Download (446kB) | Request a copy |
|
Text
4_BAB 3.pdf Restricted to Repository staff only Download (302kB) | Request a copy |
|
Text
5_BAB 4.pdf Restricted to Repository staff only Download (455kB) | Request a copy |
|
Text
6_BAB 5.pdf Restricted to Repository staff only Download (103kB) | Request a copy |
|
Text
7_DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (164kB) |
|
Text
8_LAMPIRAN.pdf Restricted to Repository staff only Download (881kB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan motorik kasar pada peserta didik autis jenjang TK di SLB Maitri School dengan Latihan gerak manipulatif. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metode single subject research (SSR) dengan desain A-B-A dan dianilisis menggunakan analisis visual dalam kondisi. Pengumpulan data dilakukan dengan observasi dan pencatatan trial skor perolehan pada setiap sesi. Hasil analisis data diperoleh pada fase baseline (A1) dengan tiga kali pertemuan, Pada fase intervensi dengan delapan pertemuan dan pada fase baseline (A2) tiga kali pertemuan. Meningkatkan kemampuan motorik kasar peserta didik autis dengan latihan gerak manipulatif dapat meningkat dengan presentase 100% (sudah stabil) dari 100% (belum stabil). Hasil tersebut menunjukkan bahwa penggunaan latihan gerak manipulatif mampu meningkatkan motorik kasar pada peserta didik autis jenjang TK di SLB Maitri School Jakarta Timur. Oleh karena itu guru dapat menggunakan latihan gerak manipulatif untuk meningkatkan kemampuan motorik kasar pada peserta didik autis. Kata kunci: Motorik Kasar, Autis, dan Gerak Manipulatif This research aims to improve the gross motor skills of autistic students at kindergarten level at the Maitri School SLB with manipulative movement exercises. This research was conducted using the single subject research (SSR) method with an A-B-A design and analyzed using visual analysis under conditions. Data collection was carried out by observing and recording the trial scores obtained in each session. The results of data analysis were obtained in the baseline phase (A1) in three meetings, in the intervention phase in eight meetings, and in the baseline phase (A2) in three meetings. Increasing the gross motor skills of autistic students with manipulative movement exercises can increase to a percentage of 100% (already stable) from 100% (not yet stable). These results show that the use of manipulative movement exercises can improve gross motor skills in autistic students at kindergarten level at the Maitri SLB School, East Jakarta. Therefore, teachers can use manipulative movement exercises to improve gross motor skills in autistic students. Keywords: Gross Motor, Autism, and Manipulative Movements
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1.Suprihatin, M.Ed, Ed.D 2.Dr.Lalan Erlani |
Subjects: | Pendidikan > Pendidikan Khusus Pendidikan > Media Pembelajaran Olah Raga dan Seni Pertunjukan > Pendidikan Olah Raga |
Divisions: | FIP > S1 Pendidikan Luar Biasa |
Depositing User: | Users 24616 not found. |
Date Deposited: | 15 Aug 2024 05:07 |
Last Modified: | 15 Aug 2024 05:07 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/50111 |
Actions (login required)
View Item |