Analisis Kesalahan dalam Membaca Teks Bahasa Arab pada Mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab Universitas Negeri Jakarta

WAFA MUTHI’AH, . (2022) Analisis Kesalahan dalam Membaca Teks Bahasa Arab pada Mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab Universitas Negeri Jakarta. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (3MB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (641kB)
[img] Text
BAB 2.pdf
Restricted to Registered users only

Download (964kB)
[img] Text
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (670kB)
[img] Text
BAB 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
BAB 5.pdf
Restricted to Registered users only

Download (551kB)
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (635kB)
[img] Text
Lampiran.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh data tentang analisis kesalahan dalam membaca teks bahasa Arab pada mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab Universitas Negeri Jakarta. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif analitik, yang didasarkan pada analisis kesalahan membaca teks bahasa Arab tanpa syakkal pada Mahasiswa tahun ketiga, dan jumlah sampel terdiri dari 17 Mahasiswa. Pengambilan data ini dilakukan secara acak. Peneliti melakukan penelitian ilmiah ini dua kali. Yaitu adalah teks tanpa syakkal. Berdasarkan hasil analisis kesalahan, peneliti menemukan jawaban yang salah dalam al-Asma’,dan al-Af’Al, adapun semua kata dari segi nahwu, terdapat 324 kata, jika 221 kata dalam al-Asma’ dan 103 kata dalam al-Af’Al. Jumlah kata al-Asma’ Marfu’ah yang salah dibaca dalam 9 kata dan jumlah siswa yang salah membaca adalah 65 siswa. Jumlah al-Asma’ Mansubat yang salah dibaca dalam 12 kata dan jumlah siswa yang salah membacanya adalah 67 siswa. Jumlah al-Asma’ Majrurat yang salah dibaca sebanyak 20 kata dan jumlah siswa yang salah membacanya adalah 89 siswa. Seharusnya dalam hal nahwu dalam al-Af’Al yang salah 90 kata dan terdiri dari sebagai berikut: al-Af’Al mabniyah yang dibaca 64 siswa dalam 12 kata salah. Pada al-Af’Al mudhori’ marfu’ yang dibaca 5 siswa dengan salah membaca dua verba dari kata tersebut. Pada al-Af’Al mudhori’ mansub yang dibaca siswa dengan salah membaca ada dua verba kata dan ada 5 siswa. Pada al-Af’Al mudhori’ majzum yang dibaca oleh siswa dengan salah membaca pada dua verba kata tersebut berjumlah 24 siswa. Peneliti menemukan jawaban yang salah dalam al-Asma’,dan al-Af’Al, adapun semua kata dari segi shorof, 128 kata dan 85 kata dalam kata al-Asma’ dan 43 kata dalam Af’Al. Ini harus terdiri dari shorof dalam segi al-Asma’ yang salah 128 kata dari berikut: terdapat Tsulatsi mujarodah adalah 16 kata yang salah membaca dan jumlah siswa yang salah membaca adalah 67 siswa. Dari kata Tsulatsi Majidah adalah 10 kata yang salah baca dan jumlah siswa yang salah baca adalah 26 siswa. Seharusnya dari segi Shorof pada Af’Al yang salah 43 kata dan terdiri dari kata berikut: terdapat Tsulatsi mujarodah adalah 5 kata yang salah baca dan jumlah siswa yang salah baca 17 siswa. Kata Tsulatsi Majidah adalah 10 kata yang salah baca dan jumlah siswa yang salah baca adalah 26 siswa. Faktor penyebab terjadinya kesalahan siswa dalam membaca teks bahasa Arab, antara lain pengaruh bahasa ibu dalam membaca, baik dari segi kaidah nahwiyah maupun dari tashrif, dan kurangnya pengetahuan atau kompetensi siswa dalam keempat keterampilan berbahasa dan penguasaannya. kurangnya kemauan untuk membaca buku-buku bahasa Arab dan kurangnya usaha atau usaha untuk mencari kosa kata yang baru dan mudah dipahami. ********************************************************* This study aimed to obtain data on the analysis of errors in reading Arabic text without shakkalin third-year students of Study Program of Arabic Language Education at the Jakarta State University The method used in this research is descriptive analytic method, which is based on the analysis of errors in reading Arabic text without shakkal on third year students, and the number of samples consists of 17 students. This data collection is done randomly. Researchers conducted this scientific research twice. That is text without shakkal. Based on the results of the error analysis, the researcher found the wrong answer in al-Asma', and al-Af'Al, as for all words in terms of Nahwu, there were 324 words, if 221 words in al-Asma' and 103 words in al-Af' Al. The number of misread al-Asma' Marfu'ah words in 9 words and the number of students who misread was 65 students. The number of misread al-Asma' Mansubat in 12 words and the number of students who misread it was 67 students. The number of misread al-Asma 'Majrurat is 20 words and the number of students who misread it is 89 students. It should be in the case of Nahwu in al-Af'Al which is wrong 90 words and consists of the following: al-Af'Al mabniyah which is read by 64 students in 12 wrong words. In al-Af'Al mudhori 'marfu' which 5 students read by misreading two verbs of the word. In al-Af'Al mudhori' mansub which students read by misreading there are two verbs and there are 5 students. In al-Af'Al mudhori' majzum which was read by students by misreading the two verbs, there were 24 students. Researchers found wrong answers in al-Asma', and al-Af'Al, as for all words in terms of Shorof, 128 words and 85 words in al-Asma' and 43 words in Af'Al. It must consist of a Shorof in terms of al-Asma' which is wrong 128 words from the following: there are Tsulatsi mujaroda’s are 16 misread words and the number of students who misread is 67 students. From Tsulatsi Majidah's words, 10 words were misread and the number of students who misread was 26 students. It should be in terms of Shorof in Af'Al that 43 words are wrong and consist of the following words: there are Tsulatsi mujarodah’s which are 5 words that are misread and the number of students who misread is 17 students. Tsulatsi Majidah's words were 10 words that were misread and the number of students who misread was 26 students. Factors that cause student errors in reading Arabic texts include theinfluence of the mother tongue in reading, both in terms of Nahwiyah rules and from Tashrif, and the lack of knowledge or competence of students in the four language skills and mastery. lack of willingness to read Arabic books and lack of effort or effort to find vocabulary that is new and easy to understand.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Shafruddin Tajuddin, M.A. ; 2). Hendrawanto, M.Pd, M.A.
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Arab
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: sawung yudo
Date Deposited: 07 Oct 2024 01:34
Last Modified: 07 Oct 2024 01:34
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/51313

Actions (login required)

View Item View Item