RADEN MOHAMAD WILLKEMAAR, . (2025) PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN MATERI PENGAMALAN PANCASILA UNTUK KELAS I MADRASAH IBTIDAIYAH NEGERI 13 JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
![]() |
Text
COVER.pdf Download (890kB) |
![]() |
Text
BAB I.pdf Download (301kB) |
![]() |
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (946kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (424kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (798kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (261kB) | Request a copy |
![]() |
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (273kB) |
![]() |
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk mengembangkan produk pembelajaran berupa video pembelajaran film pendek yang berjudul “Jejak Langkah Kebaikan” mata pelajaran Pendidikan Pancasila dengan materi pengamalan sila di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 13 Jakarta Timur. Produk video pembelajaran berformat film pendek ini merupakan media pembelajaran baru yang dibuat berdasarkan sumber belajar yang digunakan. sebelumnya berupa buku cetak. Video pembelajaran ini dikembangkan dengan menerapkan model pengembangan Hannafin And Peck yang terdiri dari tiga tahapan, yakni Need Assessment (Fase Analisis Keperluan), Design (Fase Desain), dan Develop/Implement (Fase Pengembangan dan Implementasi). Hasil penelitian ini adalah video pembelajaran mata Pendidikan Pancasila yang menyajikan dua video yang terdiri dari dua profil pelajar Pancasila yaitu profil pelajar Pancasila yang pertama dan ketiga berdasarkan dari analisis kebutuhan. Produk video pembelajaran ini telah melalui evaluasi dari para ahli yang terdiri dari ahli materi, ahli media, dan ahli desain pembelajaran. Berdasarkan data kualitatif yang diperoleh dari para ahli tersebut dapat disimpulkan bahwa video pembelajaran ini sudah layak digunakan sebagai media pembelajaran. Produk video pembelajaran ini juga telah melalui uji coba pengguna dan mendapat respon yang cenderung positif dari para pengguna saat menonton video pembelajaran ***** This development research aims to develop learning products in the form of a short movie learning video entitled “Jejak Langkah Kebaikan” in the subject of Pancasila Education with material on the practice of the precepts at Madrasah Ibtidaiyah Negeri 13 East Jakarta. This short movie learning video product is a new learning media made based on the learning resources used previously in the form of printed books. This learning video was developed by applying the Hannafin and Peck development model which consists of three stages, namely Need Assessment, Design and Develop/Implement. The result of this research is a learning video for Pancasila Education that presents two videos consisting of two Pancasila student profiles, namely the first and third Pancasila student profiles based on the needs analysis. This learning video product has gone through evaluation from experts consisting of material experts, media experts, and learning design experts. Based on the qualitative data obtained from these experts, it can be concluded that this learning video is suitable for use as learning media. This learning video product has also gone through user trials and received positive responses from users when watching learning videos.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Prof. Dr. Robinson Situmorang, M.Pd.; 2). Retno Widyaningrum, S.Kom., M.M. |
Subjects: | Pendidikan > Media Pembelajaran Pendidikan > Aneka Ragam tentang Pendidikan |
Divisions: | FIP > S1 Teknologi Pendidikan |
Depositing User: | Users 26401 not found. |
Date Deposited: | 24 Feb 2025 03:43 |
Last Modified: | 24 Feb 2025 03:43 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/53316 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |