THE PANCASILA STUDENT PROFILE CHARACTER VALUES IN ENGLISH TEXTBOOK ENTITLED "ENGLISH FOR NUSANTARA" FOR EIGHTH-GRADE STUDENTS

ANGELA AUDREYLIA SABRINA, . (2025) THE PANCASILA STUDENT PROFILE CHARACTER VALUES IN ENGLISH TEXTBOOK ENTITLED "ENGLISH FOR NUSANTARA" FOR EIGHTH-GRADE STUDENTS. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (865kB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (144kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (191kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (162kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (135kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (216kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Integrasi pendidikan karakter dalam pendidikan di Indonesia merupakan elemen penting untuk membentuk siswa menjadi individu yang bertanggung jawab dan berkepribadian utuh. Kurikulum Merdeka menekankan pentingnya Profil Pelajar Pancasila, yang mencakup enam dimensi karakter utama untuk membangun kemampuan moral, sosial, dan intelektual siswa. Buku teks bahasa Inggris memegang peranan penting sebagai alat untuk menanamkan nilai-nilai tersebut. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana nilai-nilai karakter Profil Pelajar Pancasila terintegrasi dalam buku teks kelas VIII “English for Nusantara”. Dengan menggunakan analisis isi kualitatif, penelitian ini mengkaji kalimat, dialog, ilustrasi, latihan, dan tema berdasarkan enam dimensi utama. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dimensi beriman, bertakwa kepada Tuhan Yang Maha Esa, dan berakhlak mulia mendominasi sebesar 47%, diikuti bernalar kritis sebesar 16%, mandiri sebesar 13%, berkebinekaan global dan bergotong-royong masing-masing sebesar 10%, dan kreatif hanya sebesar 4%. Hasil ini menyoroti perlunya integrasi yang lebih seimbang dari semua dimensi untuk mendukung pengembangan karakter yang holistik. Kesimpulannya, penelitian ini menegaskan pentingnya menyelaraskan buku teks bahasa Inggris dengan prinsip-prinsip pendidikan karakter untuk mendukung pertumbuhan moral, sosial, dan intelektual siswa. ***** The integration of character education in Indonesian education is an essential element to develop students into responsible and well-rounded individuals. The Kurikulum Merdeka highlights the importance of the Pancasila Student Profile, which encompasses six key character dimensions aimed at shaping students’ moral, social, and intellectual capabilities. English textbooks play a vital role as tools for embedding these values. This study aims to find out how the Pancasila Student Profile character values are integrated into the eighth-grade “English for Nusantara” textbook. Using qualitative content analysis, the study examines sentences, dialogue, illustrations, exercises, and themes based on six key dimensions. The findings show that faith, devotion to God Almighty, and noble character dominate at 47%, followed by critical reasoning at 16%, independence at 13%, global diversity and collaboration each at 10%, and creativity at only 4%. These results highlight the need for a more balanced integration of all dimensions to support holistic character development. In conclusion, this study underscores the importance of aligning English textbooks with character education principles to foster students’ moral, social, and intellectual growth.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Dr. Sudarya Permana, M.Hum ; 2). Lasito, M.App.Ling
Subjects: Bahasa dan Kesusastraan > Bahasa Inggris
Divisions: FBS > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Angela Audreylia Sabrina .
Date Deposited: 05 Mar 2025 02:36
Last Modified: 05 Mar 2025 02:36
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/54563

Actions (login required)

View Item View Item