PENGARUH MINAT TERHADAP HASIL BELAJAR EKSTRAKURIKULER SCIENCE CLUB SMP NEGERI 237 JAKARTA

Dinar Prayitno, . (2025) PENGARUH MINAT TERHADAP HASIL BELAJAR EKSTRAKURIKULER SCIENCE CLUB SMP NEGERI 237 JAKARTA. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.

[img] Text
COVER.pdf

Download (1MB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (386kB)
[img] Text
BAB II.pdf
Restricted to Registered users only

Download (436kB) | Request a copy
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Registered users only

Download (545kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Registered users only

Download (605kB) | Request a copy
[img] Text
BAB V.pdf
Restricted to Registered users only

Download (348kB) | Request a copy
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (346kB)
[img] Text
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh minat terhadap hasil belajar ekstrakurikuler Science Club di SMP Negeri 237 Jakarta. Minat merupakan suatu rasa senang, ketertarikan, adanya keinginan untuk ikut berpartisipasi aktif, dan perhatian dalam suatu hal tanpa adanya rasa terpaksa. Hasil belajar adalah kemampuan yang dimiliki siswa setelah ia menerima pengalaman pembelajaran dan dipengaruhi interaksi, sikap, perbuatan selama pembelajaran. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan teknik data analisis regresi linear sederhana. Populasi dan sampel pada penelitian ini adalah seluruh siswa peserta ekstrakurikuler Science Club SMP Negeri 237 Jakarta tahun pelajaran 2024/2025 yang berjumlah 80 orang. Teknik pengumpulan data menggunakan sensus dengan menyebar angket untuk mengukur minat. Hasil belajar ekstrakurikuler Science Club pada penelitian ini menggunakan nilai akhir semester genap tahun pelajaran 2024/2025. Hasil penelitian menujukan bahwa nilai regresi minat sebesar 0,308 dan thitung (2,307) > ttabel (1,665) pada taraf signifikasi 5%, serta nilai koefisien determinasi sebesar 0,063 (6,3%). Kesimpulan dari penelitian ini adalah terdapat pengaruh yang positif antara minat terhadap hasil belajar ekstrakurikuler Science Club namun tidak signifikan karena nilai koefisien determinasi yang rendah sebesar 0,063 atau 6,3%. Kata kunci: Pengaruh, minat, hasil belajar, ekstrakurikuler, penelitian kuantitatif, Science Club ***** This study aims to determine the effect of interest on Science Club extracurricular learning outcomes at SMP Negeri 237 Jakarta. Interest is a sense of pleasure, interest, a desire to actively participate, and attention in something without feeling forced. Learning outcomes are the abilities that students have after they receive learning experiences and are influenced by interactions, attitudes, actions during learning. This research is quantitative research with simple linear regression analysis data techniques. The population and sample in this study were all students participating in the extracurricular Science Club of SMP Negeri 237 Jakarta in the 2024/2025 academic year, totaling 80 people. The data collection technique used a census by distributing questionnaires to measure interest. Science Club extracurricular learning outcomes in this study used the final grades of the even semester of the 2024/2025 academic year. The results showed that the regression value of interest was 0.308 and tcount (2.307) > ttable (1.665) at the 5% significance level, and the coefficient of determination was 0.063 (6.3%). The conclusion of this study is that there is a positive influence between interest in Science Club extracurricular learning outcomes but it is not significant because of the low coefficient of determination of 0.063 or 6.3%. Keywords: Influence, interest, learning outcomes, extracurricular, quantitative research, Science Club

Item Type: Thesis (Sarjana)
Additional Information: 1). Drs. Readysal Monantun, M.Pd. ; 2). Dr. Daryanto, M.T.
Subjects: Pendidikan > Pendidikan Kejuruan dan Sekolah Kejuruan
Divisions: FT > S1 Pendidikan Teknik Elektro
Depositing User: Dinar Prayitno .
Date Deposited: 06 Aug 2025 00:37
Last Modified: 06 Aug 2025 00:37
URI: http://repository.unj.ac.id/id/eprint/58150

Actions (login required)

View Item View Item