NIKEN NURUL AINI, . (2025) PERSEPSI SISWA TERHADAP PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN 'KOJA' KOMIK SEJARAH HISTORIA.ID DI SMA PGRI RUMPIN. Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
This is the latest version of this item.
![]() |
Text
COVER NEW.pdf Download (2MB) |
![]() |
Text
BAB 1.pdf Download (818kB) |
![]() |
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (705kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (408kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (259kB) | Request a copy |
![]() |
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (421kB) |
![]() |
Text
LAMPIRAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi siswa terhadap pemanfaatan media pembelajaran “KOJA” Komik Sejarah Historia.ID di SMA PGRI Rumpin. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode survei dengan dengan pendekatan deskriptif. Menentukan subjek dalam penelitian ini menggunakan teknik probability sampling dengan jenis simple random sampling sehingga diperoleh 100 siswa kelas XI SMA PGRI Rumpin. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini utamanya menggunakan angket dengan skala Likert. Hasil jawaban responden disajikan dalam bentuk tabel frekuensi dan persentase, kemudian memberikan penjelasan mengenai data tersebut. Hasil penelitian ini Sebagian besar siswa menilai media ini sangat membantu dalam mendukung proses belajar mereka. Mayoritas siswa dengan persentase lebih dari 90% siswa menyatakan bahwa penggunaan media tersebut mampu meningkatkan pengetahuan dan wawasan sejarah. Media ini juga terbukti memudahkan penerimaan materi sejarah serta membantu siswa memahami isi materi pembelajaran sejarah dengan lebih baik. Kata Kunci: Komik Sejarah, Media Pembelajaran, Media Pembelajaran Audiovisual, Persepsi ***** This study aims to explore students’ perceptions toward the utilization of the Historia.id's learning media “KOJA” Komik Sejarah at SMA PGRI Rumpin. The method used in this research is a survey with a descriptive approach. The subjects were determined using probability sampling with a simple random sampling technique, resulting in 100 eleventh-grade students at SMA PGRI Rumpin. The primary data collection technique in this study is using a questionnaire with a Likert scale. The respondents' answers are presented in the form of frequency tables and percentages, followed by an explanation of the data. The results show that most students consider this media very helpful in supporting their learning process. The majority of students, with a percentage of more than 90%, stated that the use of this media can increase their knowledge and insight into history. This media has also proven to facilitate the acceptance of history material and help students understand the content of history learning materials better. Keywords: Audiovisual Learning Media, History Comic, Learning Media, Perception
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. M. Fakhruddin, M.Si. ; 2). Dr. Nurzengky Ibrahim, M.M. |
Subjects: | Pendidikan > Media Pembelajaran |
Divisions: | FIS > S1 Pendidikan Sejarah |
Depositing User: | Niken Nurul Aini . |
Date Deposited: | 15 Aug 2025 00:50 |
Last Modified: | 15 Aug 2025 00:50 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/59481 |
Available Versions of this Item
- PERSEPSI SISWA TERHADAP PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN 'KOJA' KOMIK SEJARAH HISTORIA.ID DI SMA PGRI RUMPIN. (deposited 15 Aug 2025 00:50) [Currently Displayed]
Actions (login required)
![]() |
View Item |