MUTIA VANESSIA, . (2025) RINTISAN USAHA PADA PRODUK FUKIEN IKAN KEMBUNG BANJAR "FUKIMPUL". Sarjana thesis, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
![]() |
Text
COVER.pdf Download (896kB) |
![]() |
Text
BAB 1.pdf Download (290kB) |
![]() |
Text
BAB 2.pdf Restricted to Registered users only Download (469kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 3.pdf Restricted to Registered users only Download (656kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 4.pdf Restricted to Registered users only Download (304kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 5.pdf Restricted to Registered users only Download (421kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 6.pdf Restricted to Registered users only Download (270kB) | Request a copy |
![]() |
Text
Daftar Pustaka.pdf Download (211kB) |
![]() |
Text
Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (701kB) | Request a copy |
Abstract
Fukimpul merupakan produk inovasi dari makanan penyela cakien, yang terbuat dari ikan kembung dan tepung tapioka dengan substitusi tepung talas Belitung sebanyak 4%. Adonan ini lalu dibungkus dengan kulit tahu dan digoreng, dimana penyajiannya ditambahkan sambal tauco. Tujuan penelitian ini adalah untuk melakukan rintisan usaha berupa produk ready to cook berbahan baku hasil lokal. Penelitian dilakukan dengan metode kuantitatif yang mencakup produksi, organisasi, keuangan dan survey kepuasan pelanggan (CSI). Produksi dilakukan melalui sistem pre-order dengan pemasaran langsung melalui media sosial. Penjualan selama 1 bulan mencapai 82 kemasan dengan harga jual pasaran sebesar Rp32.000, yang menghasilkan omzet Rp2.504.000 dengan ketercapaian 82% penjualan. Proyeksi menunjukkan bahwa usaha ini dapat mencapai Break Even Point (BEP) dalam waktu 11 bulan. Berdasarkan analisis SWOT, produk memiliki kekuatan dari segi kandungannya yaitu omega-3, fleksibilitas konsumsi, dan peluang pasar yang luas. Kelemahan dari penelitian ini yaitu produk yang mengandung alergen yaitu ikan, talas dan kulit tahu. Hasil survei menunjukkan tingkat kepuasan konsumen berada pada kategori sangat memuaskan, dengan nilai Customer Satisfaction Index (CSI) sebesar 97,1%. Dengan demikian, Fukimpul berpotensi menjadi produk makanan siap masak yang inovatif, praktis, dan bernilai ekonomi tinggi. ********* Fukimpul is an innovative product of cakien snacks, which is made from Indian mackerel and tapioca flour with 4% substitution of Belitung taro flour. This dough is then wrapped in tofu skin and fried, where tauco sauce is added to the dish. The aim of this research is to start a business in the form of ready-to-cook products made from local raw materials. The research was conducted using quantitative methods which included production, organization, finance and customer satisfaction surveys (CSI). Production is carried out through a pre-order system with direct marketing via social media. Sales for 1 month reached 82 packages with a market selling price of IDR 32,000, which resulted in a turnover of IDR 2,504,000 with 82% sales achieved. Projections show that this business can reach Break Even Point (BEP) within 11 months. Based on the SWOT analysis, the product has strengths in terms content a omega-3s , consumption flexibility and broad market opportunities. The weakness of this research is that products contain allergens, namely fish, taro and tofu skin. The survey results show that the level of consumer satisfaction is in the very satisfactory category, with a Customer Satisfaction Index (CSI) value of 97.1%. Thus, Fukimpul has the potential to become a ready-to-cook food product that is innovative, practical and of high economic value.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Additional Information: | 1). Dr. Annis Kandriasari, M.Pd. ; 2). Efrina, S.Tp., M.Sc. |
Subjects: | Tata Boga |
Divisions: | FT > D IV Seni Kuliner dan Pengelolaan Jasa Makanan |
Depositing User: | Mutia Vanessia . |
Date Deposited: | 12 Aug 2025 06:20 |
Last Modified: | 12 Aug 2025 06:20 |
URI: | http://repository.unj.ac.id/id/eprint/60092 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |